torsdag 25 februari 2010

Gåvor och tvångsdonationer till de politiska partierna.

En statlig utredning för 5-6 år sedan ville att alla gåvor till politiska partier skulle redovisas öppet om de var på över 20 000 kr. Alla partier tyckte inte det och jag förstår båda sidorna av det. Om någon ger en stor summa kan misstanken komma att man är ute efter att köpa sig politiskt inflytande. Samtidigt så tycker jag att man inte skall behöva skylta med namnet om man anser sig ha så mycket pengar att man vill lägga dem på ett parti som har en ideologi som tilltalar dem och som man vill stödja. Jag har inga pengar att satsa på något parti och jag är mer än tveksam att satsa dessa ickepengar på politiken. Jag kan på annat sätt kanske bidraga till partiet arbete.
Något jag däremot inte förstår alls är S skenhelighet när de tar emot stora bidrag från LO och det är milijoner som slussas in den vägen. Alla som är med i facket bidrar till S valkampanjer, tänk att varje gång du betalar din fackavgift(som många tycker är så hög)så går en liten del till S och deras valarbete. Numera slipper man i alla fall bli tvångsansluten till det partiet som man blev tidigare - men det är bara cirka 25 år sedan det skedde när man gick in i facket.
Socialdemokraten herr Baylan anser att sättet att skicka pengar från LO till S är en fin gammal folkrörelsetradition och kallar det "fackpolitisk samverkan". Jag vill nästan kalla det stöld eller oriktigt förfogande - hur många fackanslutna vet att en del av fackavgiften går till ett enda partis arbete eller att det överhuvudtaget sker så. Det är inte många trots att Baylan hävdar det. Det sker helt öppet alla vet att det är så. Det är avanserat skitsnack tycker jag. De som lever på marginalerna som alla exempel hos S som Vivi i Bagarmossen och Anita ensamstående med fyra barn i Hallonbergen som vänder åtta gånger på varje krona innan de köper något - de tror inte jag vill bidra med en krona till något utanför familjebudgeten.
Gåvor i all ära men alla skall ha möjlighet att välja om de skall bidra med något eller ej. Det som S håller på med är inte gåvor det är stöld så länge varje individ som betalar sin fackavgift inte är tillfrågad om man är villig att bidra eller inte till det socialdemokratiska partiet. Jag är glad att jag inte längre är med i något fack, jag har nog betalat tillräckligt till ett fack och ett parti jag inte tror på under tidigare år.
Har du kollat nyligen hur mycket du betalar? Om du betalar 1 stackars krona extra i månaden i din fackavgift så blir det 12 kronor om året - inte mycket jag vet men om 1 miljon fackanslutna gör det då blir det genast lite mer. Är du socialdemokrat kan det vara ok och om du vill ge det men annars är det inte det.
" En fin gammal folkrörelsetradition" tar dina pengar utan att du informeras om det. Det är inte särskilt fint tycker jag och absolut inte demokratiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar