torsdag 25 mars 2010

Fingerfärdigt

Mina flickor fick roliga randiga knästrumpor när de var yngre och det var tåstrumpor. De var populära att ha utom då de skulle dras på fuktiga nybadade fötter eller när flera tår ville samsa i samma strumptå.

Som den ömma moder jag är stickade jag också fingervantar till tjejerna. Så jag svor när garnet skulle förvandlas till fingrar i glada färger. Tummarna gick ann att skapa men de övriga tutorna var ett elände. Flickorna fick bara var sitt par hemstickade fingervantar av mig, sedan stod mormor för produktionen eller så blev det färdigköpt.

Tänk att behöva sticka sockar och vantar åt den stackars killen som Expressen skrev om som hade 31 tår och fingrar . Stackars krake att ha det så , skönt är ändå att han är opererad nu och har vanlig uppsättning.

Det här är egentligen inget att skriva om varken för Expressen eller mig det är faktiskt bara bisarr freak-show man serveras. Förr turnerade cirkusar runt med människor som hade olika fysiska defekter, det var deras sätt attt få en försörjning och cirkusägarna fick en sensation i sitt "menageri". Skönt att många saker kan rättas till kirurgiskt numera och tragiskt är att bilder av missbildningar skall snurra runt i cyperrymd och i tidningar för att skapa denna skräckblandade pseudonyhet.

LÄNK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar