torsdag 18 mars 2010

Jag läser allt över allt

Jag läser det mesta, från informationen på mjölkpaketen till Bibeln. Man får alltid veta något nytt eller får i gång funderarcellerna när man gör det.Ingen information är värdelös även om man inte just då har någon uppenbar nytta av den.
Morgonläsningen på toan blev fel först, för morgontidningen satt inte brevlådan så lektyren uteblev. Nöden är uppfinningarnas moder säger talespråket - nöden gjorde att jag läste innehållsförteckningen på deodoranterna i badrumsskåpet. Liten text var det, men fullt läsbart. Lågprismärket Euroshopper för 6.30kr innehåller exakt samma saker och i samma propotioner som dyra märkets för 42.kr. Parfymen är nog olika men inte berättigar det till ett pris som är nästan åtta gånger priset på lågprismärket. Samma mängd samma verkan - är man beredd att betala så mycket mer för det "fina märket" så är det upp till var och en, men jag förstår inte att man väljer dyrt när billigt finns som är lika bra. Parfymen är oviktig i sammanhanget för man skall inte dölja sin kroppslukt och eventuella odörer har man tvättat bort innan man rollar. Jag är inte snål men jag finner det korkat att köpa dyrt när en billig vara har samma funktion som den dyra. Billigt kan vara mycket bra - tror jag och man behöver varken stinka svett eller parfym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar