måndag 1 mars 2010

Kriminell katt får utbrott och gör inbrott

Vaknade mitt i natten av att vår rytande puma stod på mitt bröst och högljutt vädrade sitt missnöje. Jag vacklade ut i köket och öppnade kallvattenkranen - det lilla livet var törstig och dricker endast rinnande vatten direkt ur sagda kran. Att stå mycket sömndrucken och titta på en katt som står på diskbänken och lapar sig otörstig mitt i mörka natten kan kanske vara charmigt men inte denna natt för jag var sällsynt trött.
Efter att ha somnat om på lilla rosenörat fick jag sova i två timmar till sedan vaknade jag med en smäll av en skåpdörr.Surögda Ester hade i flygande fläng lyckats få upp husses klädskåp och hade gömt sig i högen med tröjor där. Varför hon var rädd fick jag se när jag tittade i köket - kattskrället hade gjort inbrott i skåpet där kattmaten förvaras. Hon hade lyckats få upp skåpet och sedan hade hon försökt komma åt de cirka tio kilona smaskiga käket i säcken genom att klättra in i den. Försöket mislyckades och både hon och hennes mat hamnade på golvet. Jag har skottat upp MYYCCKET kattmat från golvet, själv sitter Ester kvar i klädskåpet och odlar sin självömkan för skam är det inte hon känner. Jag kom upp i tid (skall snart mata de övergivna katterna) och tycker att jag fick till en bra rubrik efternattens begivenheter

2 kommentarer:

  1. Haha! Det var en suverän rubrik - och en tillika suverän historia. Det här säger sååå mycket om hur katter VERKLIGEN är! Det går inte att sätta sig på en katt, om man uttrycker sig så! :-) Och så är det lite roligt när du skriver att hon "odlar sin självömkan" istället för att känna skam! :-)Tack för ett härligt morgonleende, och hoppas att du inte kommer att gå zombie-trött omkring hela dagen efter nattens äventyr!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har som många andra insett att man äger ingen katt man ägs av katten.Hon äger även boendet som vi på grund av hennes vänliga bemötande får dela med henne.Trött? Vad har man autopilot till om inte för ett sådant här tillfälle? Ha en bra dag trots att det är katt - vi har i alla fall sol nu.

    SvaraRadera