lördag 6 mars 2010

Vad då viktigaste jämställdhetsfråga?

Jag är ingen feminist och kommer aldrig att bli det. Det är numera en dålig etikett för att framhäva sig som en förespråkare politiskt och/eller socialt för att alla skall ses som ha samma värde oavsett genus. Feminist är ett verktyg att så andra i skallen med, ett skällsord för starka kvinnor eller en sköld att gömma sig bakom för att rättfärdiga uttalanden och utspel. Detta är ur min synvinkel och som jag upplevt det.Det är samma sak tycker jag vilket kön som feministen har för det är inget bra budskap numer att vara feminist. Allt ska vara lika, värdegrunder, behandling lönesättning e t c vare sig det gäller en man eller en kvinna- vi är lika fast vi har lite olika anatomi och tänk ibland.
Låg och läste morgontidningen då mina ögon föll på en annons om evenemang inför Internationella Kvinnodagen på måndag. Nu på förmiddagen skall det vara paneldebatt mellan några (inte alla) politiska partier och det är kvinnor som sitter i panelen. Ämnet är :Vilka jämställdhetsfrågor är viktigast?Vad då viktigast? För att nå jämställdhet är väl alla sådana frågor lika viktiga anser jag. När det gäller här och nu och i Sverige så skall väl ingen fråga i den genren vara mer eller mindre viktig och rangordnas efter någon måttskala.
Är det ett arbete för jämlikhet som drivs i andra länder och där man hjälper till med det arbetet så får man kanske ha andra infallsvinklar och låta processen börja med små insteg för att påbörja det hela och få till öppningar.Man får hela tiden utgå från det landets kultur och förutsättningar - våra värderingar är kanske inte är gångbara där helt enkelt.
NU är det i alla fall så att det skall vara en lokal diskussion om här och nu - jämställdheten och det kan jag inte motstå, så nu är jag på G. Skall hoppa i kläderna,borsta tanden och sätta på mig hatten och vackra kappan. Skall försöka hålla ihop min mun och lyssna på denna manifestation för systerskap. Kan inte lova att jag håller min näbb men skall försöka.
Jag ilar trots att termometern visar okristliga -15,6 grader och det förmodligen är företrädare för ungdomspartierna som vet allt som skall diskutera. Man kan ju gå därifrån om man finner det hopplöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar