måndag 10 maj 2010

Är Lars Ohly hur smart som helst?

Salladspartiet har kommit fram till att alla ska ha rätt till heltid och det är lovvärt för den som vill så.Man har också lovat att skapa massor med nya arbete och även det är en fin idé.

Lars Ohly är ännu mer konstruktiv i sitt tänk och kunde i och för sig kommit fram till en lösning på båda problemen, när han krävde 6 timmars arbetsdag på sin partikongress. Tre gammaldags åttatimmars arbete blir faktiskt fyra nya arbeten med den matematiken, 3 x 8= 24 eller 4 x 6= 24. Spendido om inte arbetsgivaren blir tvungen att betala ytterligare skatter och avgifter för den nytillkomna anställde. Mera ledsamt är att arbetstagaren säkert vill få ut samma lön som tidigare även om timtiden minskar. Peps skulle sjunga om falsk matematik i detta fallet även om han delar Ohlys politiska grundsyn.

Om Mona Sahlin fortsätter att tjata som en papegoja om KLYFTOR så kommer snart att importen av sydfrukter att gå ner till noll och vi sätter nationer av fattiga apelsinplockare på bar backe för att vi får en så stark avesion mot dessa frukter. Hon är inte solidarisk med dessa stackare i andra länder, men hon får mig att tveka vid fruktdisken när jag ser Sahlinfrukter i alla färger som skriker att klyftorna förstör. Jag slutar att köpa apelsiner efter detta budskap om klyftor.

Jag förstår mycket väl att det är svårt att få ekonomin att gå ihop för människor och absolut för ensamstående föräldrar. Vad jag inte förstår är varför Agenda igår när man presenterar fallbeskrivningar bara tar med att det inte går ihop för folk men man berättar inte vad och vilka inkomster man har så att tittaren själv kan se om det är rimligt.

I gårdagens Agenda berättade en konferencekoordinator, heltidsanställd sedan 10 år ,ensamstående med ett barn, hon berättade om hur hon inte skulle klara något om inte hon fick "ekonomiskt understöd" från sina egna föräldrar. Varför tar man inte upp vad hon tjänar i månaden,får i underhållsbidrag och barnbidrag. Har hon så låg lön bör hon få hyresbidrag också och definitiv ska hon be facket om hjälp att löneförhandla.

Som sagt jag VET säkert att det kan vara hur jäkligt som helst att få det att gå runt men låt oss som ser programmen anförtros egen tankeverksamhet och servera inte silad eller fragmenterad information åt oss . Det verkar bara som om tv söker skapa indignation hos tittarna och jag blir sur när jag får "sållat"gods i rutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar