fredag 25 juni 2010

I midsommarnatten plockar jag klöver och timotej. . .

Som ung plockade jag gärna de sju blomstren som skulle finnas under min kudde. Gud bevars skulle man drömma om sin tillkommande med en sådan bukett som sömnmedel. Det var många kvällar då jag och min kamrat brandskattade grannarnas rabatter då inte antalet blomster räckte.Jag har inget minne av någon drömprinsdröm men vi körde repris varje midsommar i alla fall jag och min kompis.

I år är vi i Alingsås hos Kalles syster och svåger och jag har slutat plocka midsommarblomster sedan länge länge. Att vakna brevid den luggslitne riddare i en bäddsoffa är inte fel och en "blomma hade jag fått under natten också.

En del människor har lätt att få små blödningar under huden utan att man slagit sig och en sådan är jag. Har jag gått förbi en möbel med knopp har jag genast ett blåmärke. Mina lår har alltid sett blåslagna ut och det är inget att bry sig om det är bara så.

Till årets midsommarfirande bär jag en prima blåklocka runt höger öga. Den har kommit till medan jag sov, den gör inte ont men den är definitivt inte snygg. Detta har hänt en gång tidigare och den satt runt vänster öga då. Jag får se tiden ann och använda solglasögon och försöka att strunta i undrande blickar - jag skall vara mycket noggrann med att inte försöka förklara om denna blåklocka för omgivningen. Jag vet varför jag har den(fått en spontan blödning) och att den syns där den sitter. Jag tänker strunta i vad folk tror, jag vet hur det ligger till. Under mitt långa arbete inom psykiatrin hörde jag alltför krystade och konstruerade förklaringar varför kvinnor som kom in var blåslagna och hur det gått till. Jag bryr mig inte om vad folk tror bara de inte tror något om mannen i mitt liv.

Jag önskar alla en bra Midsommar och att inga barn skall ha det dåligt(någonsin) fast jag vet att det är en utopi. Fira gärna men kom ihåg att det är en dag i morgon också, som man kanske måste ta konsekvenserna för gårdagens firande på. Egoistiskt nog tänker jag på morgondagens hemfärd för mig och mannen och det är många som jag inte vill möta av er i trafiken då. Dricker du så sätt dig inte i bilen efter det och helst inte i morgon heller. Du kan bli en mördare då med bilen som redskap - en mördare av så väl nära,kära och okända.

Njute av gudagåvorna i naturen och GLAD MIDSOMMAR!!!

3 kommentarer:

  1. God midtsommer, vi feirer 23.juni her i Norge.

    SvaraRadera
  2. Du får vända andra sidan till och hoppas på att riddaren gör slag i saken en gång till! Med två prima blåklockor runt ögonen är du ju halvpunk. Sen är det bara att nåla fast lämpliga partiknappar i kinderna.
    Då börjar det likna valupptakt!
    :O)

    SvaraRadera
  3. Tack du men om jag skall ha en runt var öga kommer jag att sse ut som en panda.Fast punktant kan kanske vara något - får skaffa ett gäng piercingar bara.

    SvaraRadera