torsdag 8 juli 2010

Lika villkor?

I Monasahlinland där får alla likvärdig vård på samma villkor oavsett vad du är och vem du är. Priset för den operationen har Mona också redogjort för i sitt Almedalstal. Retorikexperten Elaine Bergqvist tog upp det som en faktor som gav S-ledarens tal ökad trovärdighet.

Jag undrar om man på något ställe vägde in förre S-ledaren och tillika statsminister Göran Perssons båda höftledesoperationer? 1. Han gick före andra i vårdkön (han hade så ont enligt ortopeden)och han var den han var. 2.Han särbehandlades något otroligt(jag förstår helt och fullt säkerhetsaspekterna och klankar inte på dem)en hel avdelning på det stora sjukhuset utrymdes för hans skull så han blev enda patienten. Detta gjorde att övriga avdelninga fick ytterligare överbeläggningar och i vissa fall avvisades patienter eller utskrevs för tidigt.

Den första höften åtgärdades "tror" jag på Sofiahemmet men det låter jag vara osagt då jag inte lyckats kolla det.

Hur det skulle vara likavärde för lika vård förstår jag inte riktigt om man toppar grundsumman på en höftledsoperation med en sådan stor avdelnings- och personalomställning som det gällde vid GPs andra operation det förstår jag inte ett smack av.Om inte förstår jag inte behandlingen av de andra patienterna.

Mår inte andra patienter dåligt när deras vård styrs om till överbeläggningsvård, förkortad vård eller fördröjd vård för att någon annan får gå före - i detta fallet en socialdemokratisk ledare. Har inte "vanliga" människor lika ont när deras höfter är slut?

Jag tror inte man kan jämföra allt men en sak som Mona Sahlin glömde i denna uppräkning var att som patient så vill man inte veta vad ens operation är värd - man vill få ha sitt värde som människa kvar trots att man är patient och vem som helst.

De rödgröna har lovat 30 timmars förskola åt alla barn även om de har arbetslösa föräldrar eller lediga sådana. Det är konstig retorik tycker jag. Det rödgröna landet har ju inga arbetslösa - de skall få jobb, åtgärder utbildningar eller bidrag så där behövs inget röstfiske för den specifika gruppen.
Lediga kan ni väl serva för jag förstår att detta är den nya statliga ersättningen till de som använder RUT till barnpassningen, smart tänkt och alla får väl bidra där med en ökad liten skatt kan jag tänka.

Mona Sahlin har sagt att hon är sugen på att ta över skutan Svea - men har vi sett att hon har en giltig skepparexamen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar