onsdag 7 juli 2010

Revival??

Jimi Hendrix's Experience, Sex Pistols, Led Zeppelin, Rolling Stones, The Doors, Kinks, Moody Blues, Queen,Nazareth, Pink Floyd, Manfred Mann, Herman Hermits,Ramones,Status Quo, Roxy Music och så vidare, och så vidare. Jag har sett dem alla och många många mer.En del har jag sett många gånger och jag har följt dem under kanske 20-25 år genom utveckling och olika stilar. Som ni ser på namnen så började jag gå på konserter(jo så hette det) på tidigt sextiotal och sedan har jag fortsatt.

Banden jag lyssnat på har jag gillat om än musikstilarna varierat stort. Mitt favorit band har blivit Def Leppard,sångare David Bowie och enskild musiker Eric Clapton eller Frank Zappa. Många andra står på min favoritlista men det här är creme a'la creme för mig.

Något som retar mig är nutidens "revival's" det vill säga återkomst som i tid och otid presenteras i musikvärlden. Återkomster som troligen skapats för att mjölka ur de sista ekonomiska dropparna ur ett gammalt band är bara unket och dåligt. Att man möjligen ersätter någon medlem i ett band det är inte konstigt alls. Men där man plockar ihop ett en gång i tiden stort band som kanske upphört för 30-40 år sedan,så är löjligt i synnerhet om det inte återstår så många originalmedlemmar.

Led Zeppelin turnerar med ett band hopmixat av gamla medlemmar och ersättare för sådana som avlidit. Bandet fanns inte på många många år men namnet anses kunna ge pengar så man kör.Just nu turnerar Beach Boys runt och de? tar priset - de är bara en BOY kvar och en åldrad. Att jag aldrig gillat musikstilen som låter som man har pungen i ett skruvstäd år en sak men att kalla en åldrad man för ett helt band är rent löjligt. Hans bröder och kusiner är alla döda så varför inte satsa på en ren solokarriär istället?

Freddie Mercury dog i aids för ganska länge sedan och han var frontfigur i Queen. Nu säljs biljetter till Queentouren i höst. Man har skaffat ny sångare och det låter sååå bra enligt de som vet.

Fan tro't men jag tror inte på återuppståndelsen (i alla fall inte inom rockindustrin) och tycker inte att det som händer i turnevärlden är någon revival och jag kommer inte att köpa några biljetter heller.Om mot förmodan någon som varit död "revivlar" vill jag dock bli meddelad t ex om det är Freddie Mercury - jag vill inte bli påmind för att se honom en åttonde gång inte alls. Jag vill se miraklet som verkar ske med cirka tvåtusen års intervaller - jag vill se en uppståndelse , en revival. Det vore något att berätta för barnbarnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar