lördag 3 juli 2010

Solkatter

Flickan som är ett skratt i vinden - min äldsta dotter, hon plockade av sig sina kläder så fort solen kom på våren. Hon lapade sol på trappan eller gick runt på tomten iklädd trosa och småpetade lite i trädgården vår. Hon hade extremt gröna fingrar så planteringspinnarna slog i allmänhet rot och blommade där hon gick fram. Hon blev knallbrun på ett litet kick och det var så vackert till hennes blonda hår.

Den Vackra Fru Johansson min andra dotter hon får en gyllenskimrande hudton av solen också det är fantastiskt vackert till hennes blonda kalufs.Hon blir aldrig så djupt brun som storasyster men hon klär i sin fina färg.

Jag överlämnar min lekamen i den livgivande solens vård varje år och troligen går det en säkring i den varje gång. Första dagen blir jag röd, andra dagen ännu rödare för att den tredje dagen bli signalröd. Trots att jag gör som man ska enligt experterna blir det likadant varje år. Fjärde dagen ömsar jag skinn och sedan är jag lika antikvit igen. Folk som "vet och kan" allt säger att jag borde bli brun då jag har bruna ögon. Den utsagan har min kropp aldrig hört talas om så den ignoreras totalt. Mina döttrar har från födelsen blå ögon och det verkar inte alls ha någon betydelse för skinnfärgen.

Jag har börjat acceptera att min lott i livet är att"vara blek men skön" och sedan får jag se det som en förmån att få beskåda Surögda Ester där hon skamlöst breder ut sig på balkongbordet när hon solar sin mage och iakttager omvärlden under ett halvslutet ögonlock.

Jag kommer inte att ta på mig strumpbyxor när vi åker och gratulerar mamma på 80årsdagen i dag. Jag låter mina vita ben lysa klart där jag går fram. Sätter jag på mig leopardstilettosarna så ser ingen på mina spiror. Alla ser en tjock liten tant med fantastiska skor - det stannar inom familjen också hur jag ser ut. Vi firar morsan bara vi i min stora bullriga och fantastiska familj. Officiell mottagning blir på tisdag, då kommer kreti och pleti dit så då får jag kanske köra ett varv med brunkräm. Den nakna sanningen och familjehemligheter skall man dölja så det får nog bli så.

2 kommentarer:

  1. Jag solar mig i datorskärmens sken! Det känns mer inspirerande än solebadandets transpirerande!
    :O)

    SvaraRadera
  2. På det viset har du tillgång till filter också och utsätts inte för några uv-strålar. Smart.

    SvaraRadera