torsdag 19 augusti 2010

Är vissa bokstavskombinationer utrotningshotade?

När jag klev på min dinosaurie och red iväg till min skola fick jag lära mig mycket av min fröken. Hon hette Rut Millberg-Sund och vi fick lära oss psalmverser utantill och minnesramsor för olika ord med dolda bokstäver.

Först kom de svåra STJ-ordens ramsa. En gumma skulle STJäla en STJälk, då STJälpte hon och vände STJärten mot STJärnorna.

Sedan kom min favorit alla kategorier D i DJ-orden. En DJärv DJäkne i DJungeln hörde DJurens DJävulska vrål.

Konstigt att jag kommer ihåg dem än, visserligen fick vi rita till verserna för att komma ihåg, men att det sitter efter drygt femtio år är otroligt. I dagstidningar ser jag att bokstäver bara försvinner och det verkar vara vanligt förekommande.Först att degraderas av orden tror jag var djävul och andra variationer på ordet. Det är vanligt att läsa om någon som varit JÄVLIG eller är en JÄVEL/JÄVULSK. Vår stackars Djävul har nog flyttat till nöjesbranschen tror jag - se nöjesannonserna "DJ -Thomas uppträder". Jag vet inte vilket namn djävulen har så Thomas kan det vara även om min tids hette Lucifer och var omskolad ärkeängel.

Det var tider det, då jag var ung. Är någon intresserad av att jag kan psalmerna "Morgon mellan fjällen" eller "Här en källa rinner" (mycket vatten var det tydligen)utantill? Nää, trodde väl det - men det kan jag. Det är en färdighet som kanske inte är så brukbar men den förvånar mig varje gång den poppar upp mellan mina öron för vidare transport ut genom min mun.

Innan fossilen JAG fastnar i nostalgiträsket totalt så skall jag berätta att jag är med i nutid också. Snart skall jag hoja iväg till Moderatkansliet och hämta FLYERS !!! Det är ett nytt ord "flygare" med mitt oerhört vackra ansikte på. Jag framstår inte bara som vacker utan med beskrivningen av mig och vad jag vill göra i och för staden jag bor i , verkar jag klok och vansinnigt intelligent tillika.

Jag kandiderar till kommunfullmäktige och även till landstinget och bävar inför vad som kan ske om jag skulle komma med på någon kant. Det är spännande på alla sätt, så jag hoppas att jag kan göra något med det jag brinner för.

Det är synd att borgmästartiteln är bortlagd - tänk mig i pälsbrämad cape och med stadens nycklar i hand. Det vore en syn för gudarna.
Think big kan man också ägna oss åt så då blir det: GRANNTANTEN FOR PRESIDENT!!Abret är bara att jag måste flytta utomlands för den titeln så den skippar vi.

Carpe Diem blir det nu, så nu bär det iväg till badrummet för en liten sanering och sedan ser jag framtiden ann med tillförsikt - Anders Borg kommer snart att komma till min stad - HALLELUJA, vad jag väntar.

Tillägg - Anders Borg kommer INTE idag, han kommer längre fram. Här sitter jag och suktar och väntar och väntar och . . . .

4 kommentarer:

  1. Om du har tur kan du nå otroliga postioner genom ditt politiska engagemang.
    En av mina bekanta var till professionen skolmåltidsbiträde men hade genom sina politiska insatser under en tid innehaft en post som översatt till utrikiska språket blev Vice Lord Mayor! Det du! Det finns hopp för dig med!
    :O)

    SvaraRadera
  2. Yes! Jag visste det - jag kan. Vet du om det ingår en pälsbrämad cape?

    SvaraRadera
  3. Om det inte ingår en pälsbrämad tjusig cape så kan vi skramla till en åt dig Granny. Det är du värd!

    Jag kommer också ihåg psalmer och verser från skolan. =) Bl.a. den om de SJu SJö-SJuka Sjömännen. =)))

    SvaraRadera
  4. Tack, har insamlingen börjat redan?

    SvaraRadera