tisdag 31 augusti 2010

Ett ögonblick herr Ohly

Om SVaMP-partierna kommer till makten har Lars Ohly lovat att man skall ge unga människor gratis tandvård fem år till. Man höjer gränsen för fri tandvård från 19 till 24 år. De har helt enkelt inte råd att gå till tandläkaren och skall ha en rimlig chans att få ha en god tandstatus enligt honom. Jag tycker inte att det är det viktigaste att inkludera inom fri sjukvård.

En svensk 20-åring har i allmänhet bra tandstatus och man kan hålla den fortsatt så med en vanlig tandborste och tandtråd. Tandlossning och andra orala sjukdomar är mycket ovanlig i tjugoårsåldern, olycksfall är en annan sak och kariesangrepp kommer oftast på grund av dålig munhygien och skötsel.Jag vet inte riktigt om jag vill vara med och betala för att någon annan skiter i att borsta tänderna eller använder Cola som sköljmedel till munnen.

Jag tycker i så fall att det vore viktigare med subventioner eller helt gratis tilldelning av glasögon till de som behöver (samma sak för hörhjälpmedel). Ingen missköter sig till dålig syn eller hörsel och hjälpmedel kan vara skillnaden på om du kan sköta ett arbete och delta i ett socialt umgänge. Glasögon och linser kan vara mycket dyra och anpassning för olika synfel gör dem inte billigare. I England fick man tidigare SocialWellFare-glasögon till barnen och alla som inte kunde betala fick också dessa fula gratisglasögon. Jag menar inte att man skall stigmatiseras på det sättet - att gå runt som en dålig Elvis Costellokopia i socialglasögon - men jag ser hellre en reform för de som inte ser/hör tillräckligt bra och därför behöver hjälpmedel för att klara vardagen.

Som ett litet tillägg till tandvården : Många privattandläkare har studentrabatter och ställer även upp på att man avbetalar sin behandling. Som förälder kanske man kan ge bort en undersökning hos tandläkare i present till sitt studerande barn. Det är kanske inte glamoröst och jättespännande men ättelägget borde bli tacksamt över en sådan omtanke. Jag vill inte få tillgång till de praktiska och fula rostfria tänder som jag tror att kamrat Ohly har i åtanke, det vet jag helt säkert.

4 kommentarer:

  1. Som mamma till en 19 åring som nu snart ska börja betala för tandvård tycker jag väl det är ett ok förslag MEN det är som du säger att det finns betydligt viktigare saker att lägga bidrag på än tandvård för dagens ungdomar som inte har några större problem med tänderna.
    Allt är just nu bara en cirkus inför valet med alla löften hit och dit....

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt om cirkusen - men varför är det bara clowner som har fri tillgång till manegen?

    SvaraRadera
  3. Word. Särskilt det där med glasögon. Första hörapparaten får man faktiskt. Jag har lagt mer pengar på min dåliga syn än på mina ganska dåliga tänder.

    Dock är det så att jag haft dåliga tänder trots nitisk vård av dem, har med vilka enzymer man har i saliven att göra till viss del. Men trots det har jag sällan haft
    kostnader över 1500 per år, och det kan man faktiskt klara även på studiemedel eller liknande låg inkomst.

    /Alex

    SvaraRadera
  4. Tack Alex för den informationen och du har rätt , glasögon kan vara skillnaden för många för att klara ett arbete eller köra bil utan problem.

    SvaraRadera