onsdag 4 augusti 2010

Jag vill tacka livet - som gett mig så mycket

Så sjöng Arja Saijomaa för länge sedan. Jag tycker inte om denna sångerska hon är inte min stil men orden bär mer än någonsin nu. Så mycket jag fått uppleva och så många gåvor livet ändå dagligen ger.

Mycket sker oväntat och mycket som man upplever kanske man inte kan värdera och ta till sig för än långt senare. Många saker hade jag inte velat få uppleva men det fick jag ändå. Hade jag varit religiös så hade jag kanske sagt som Jesus - Gånge denna kalk ifrån mig - men det gjorde jag inte för det var ingen ide'.

Livet är så otroligt rikt och flyktigt och jag börjar mer och mer förstå vad Carpe Diem står för. Vi lever här och nu och vi vet inget om morgondagen eller längre fram i tiden. Det som vi har i bagaget av händelser och tidigare erfarenheter kan användas för att gå vidare, men man ska inte stanna kvar i dåtidsgrottan. Man kan inte leva fullt ut i dåtid man stagnerar som människa.

Mitt liv har innehållit allt som tänkas kan, skratt, tårar, passion,tvivel,hat och lycka. Jag har älskat och jag älskar,dessutom vet jag att jag är älskad - en fantastisk känsla. Turen har givit mig vänner och en stor familj och många kontakter med spännande personer.Jag har fått förmånen att bli mamma till två vackra flickor en av dem är Flickan som skrattar i vinden.

Idag tackar jag livet för allt det ger mig. Min dotter den Vackra Fru Johansson föll ju ner i ett fjällstup i Norge och man fick hämta henne med ambulanshelikopter och flyga henne till Stavanger. Jag dog inombords när jag fick beskedet och trodde att att hon kanske skulle skratta med sin syster i vinden hon med. Det gick inte så hon lever. Hon är blåslagen och sönderskrapad och ledbanden i högerfoten har slitits av.Det var den foten som räddade henne för hon fastnade med den i en skreva och blev hängande i den tills hon blev räddad. Ledband kan lagas och hon skall iaf inte börja med balett. Hon är så vacker min dotter så det är inte klokt.

Nu har vi firat mannen i mitt liv för han har sin födelsedag. Vi har firat med mat och dryck med våra härliga vänner.Det har varit härligt.

Jag har sannerligen ett fantastiskt och rikt liv. Jag har ett liv att vara tacksam över och jag mår så bra.

6 kommentarer:

  1. Den sången har en särskild betydelse för mig och får mig att tänka på en arbetskamrat som numera låter sin bullrande stämma sjunga i vinden.

    SvaraRadera
  2. Orden är fina jag tror det är Theodorakis - men jag kan ha fel.

    SvaraRadera
  3. Violeta Parra skrev texten och melodin.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Violeta_Parra
    :O)

    SvaraRadera
  4. Ja det är bra!
    Ofta får man påminna sig om allt bra, som ändå finns omkring en.
    Ty när vi minst anar, kan det flyga iväg i vinden..

    SvaraRadera
  5. Livet ÄR underbart, men man måste låta sig se det, känna det och älska det.

    /Ken

    SvaraRadera
  6. Tack för glada tillrop och sakupplysningar (Bebest som vet allt). Ni har rätt livet är fantastiskt om man stannar upp och tar in et med alla sinnen - och inte tar livet för givet.

    SvaraRadera