söndag 15 augusti 2010

Man får skapa sin egen symbolik

Jag har pratat med en SSUare angående deras tvreklam inför valet. Jag tyckte inte den var särskilt rolig och förstod den inte riktigt. Den är ett inlägg i jobbdebatten när det gäller de unga och är givetvis betald med LO-medlemmarnas pengar. Man får tolka den symboliskt och helt efter eget huvud denna film,så det gjorde jag har. Här är min tolkning:

Om du är kille så kan du få arbete på äldreboendet som gigolo,du har ditt boende ordnat där och gratis nya tänder ingår.Var det rätt tolkning?

När jag tolkar vidare så funderar jag på valaffischerna också. Att de sitter uppochner tolkar jag som att de är uppsatta av folk som inte vet var de har de varken syd eller nord. Tecken som är skriven med schablon gör att den kan sättas dit av analfabeter helt utan stavfel hur dumt det budskapet än är.

I sossarnas land är det möjligt att få arbete även om du inte har bra kunskaper eller om du inte kan vare sig läsa eller skriva.Det är inget fast arbete men det finns för dig varje valår och så länge alla LO.-medlemmar betalar för det via sin avgift. Påtvingad solidaritet som många inte vet om att de är med om att betala för kallar jag förfarandet för - men jag är bara en korkad moderat jag

2 kommentarer: