fredag 13 augusti 2010

Vår egen dag

Alla dagar dedikeras till något speciellt numer. Vi har Kanelbulledagen,FN-dagen till exempel och nu har vi de vänsterhäntas dag idag. Undrar om det är speciellt att den firas fredagen den 13:de eller om det är en slump.

Det är helt accepterat att vara vänsterhänt, men när jag började skolan för drygt femtio år sedan då var det något som skulle åtgärdas och korrigeras. Vi tre i klassen fick sitta på vår vänstra hand eller fick den fastspänd bakom ryggen och sedan fick vi "träna upp" högerhanden med att bara använda den när viskrev,räknade och ritade.Jag blev varken-eller av den metoden.Kicki gick inte att omvända och Pelle han började stamma och kissa på sig av den pedagogiken. Fröken berättade för alla att vi inte rådde för vår vänsterhänthet för den berodde på ett fel i våra huvuden. Pedagogisk pedagog må jag säga, hon hänvisade även till någon som hette Hitler som en typisk vänsterhänt.

Jag vet inte om vi vänstertassade skall bli nöjda och glada av vår fina dag eller om den skall sätta normer för att allt skall vara vanligt eller normalt - eller visas som unikt. Men dessa dagar är lite löjeväckande och verkar som om man strävar efter att inte diskriminera någon - just därför gör man det, diskriminerar alltså. Jag vill absolut ha en dag för oss vindögda om det skall vara. Varför inte en dag för brunögda och vindögda och en annan för de som är blåögda?

Varför denna dag uppfunnits låter jag vara osagt för det vet jag inte, förr var det för att sätta focus på något man ordnade "dagar".Nu verkar det bara vara politiskt korrekt eller bara klåfingrighet. Jag vet bara att jag kommer att vara vänsterhänt högerkvinna resten av livet.Det går bra utan en egen dag för det.

En mig närstående man undrar när det blir en PTH-dag det skulle han tycka vara kul. Den dagen kommer nog aldrig att komma för den vore diskriminerande rejält - den är endast för herrar.Det går inte PTV heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar