söndag 17 oktober 2010

Är sång en genusfråga?

Jag har alltid älskat att sjunga - nynna ,sjunga solo eller i kör har varit egalt.I kören fick vi enskild handledning och man fick lära sig att jogga igång stämbanden, att verkligen öppna spället och sjunga för full hals. Magunderstödet var också viktigt liksom andningstekniken.

Jag fick aldrig något stort genombrott men sjunger gärna till husbehov. Jag vet nu att jag har fel kön för ett stort genombrott - jag saknar helt enkelt en anatomisk förutsättning för succe och har hela tiden förlitat mig på fel del av kroppen.

Allt stod klart efter att jag läst om Robert Plant i Aftonbladet.

4 kommentarer:

  1. Ja du vet hur det är! Är det frågan om ”stakes” så är det ”all in” som gäller!
    :O)

    SvaraRadera
  2. Det är tur att han inte spelar "skinnflöjt" för då har han aldrig fått stå på en scen. (stryk STÅ och sätt in VISTAS istället)Jag höll på att bli för ekivok utan att mena det. 8-)

    SvaraRadera
  3. Åhhh.....*tittar storögd*...beror det på DET....och jag som trodde att jag hade någon fel tonart eller nått....

    =)))))))))))))))

    SvaraRadera
  4. Nej M det står i artikeln att det hänger på staken och Aftonbladet kan väl inte ha fel.
    8-)}

    SvaraRadera