fredag 22 oktober 2010

Strömmingsmassakern

Många tittar på fantastiska djurprogram där vilda djur i princip kommer in i våra vardagsrum. Man ser lejon slå en gasell eller en mink kasta sig över en fågel. Många människor missar aldrig ett sådant program - en av dem är min gamle far.

Jag skall bjuda hem mina dagars upphov snart och sedan skall jag sätta pappa framför Gunvalds terrarium och plocka fram en strömmingsfile till vår sköldis.Dessa djur behöver AD-vitaminer och det finns i strömming. Strömming är fantastiskt skojigt och lika fantastiskt gott enligt Gunvald.

Inom en minut från det att strömmingen hamnat i vattnet har den blivit utsatt för massor av saker. Det rivs,slits och bits i fiskfilen och det tuggas friskt. Med en snärt kan man avsluta massakern med en knyck på nacken så att numret kan få namnet "kast med liten strömming". Jag har en mätt och grisigt nöjd Gunvald och ett terrarie vars väggar är dekorerade med strömmingsskinn och annat kladd.

Jag skall aldrig mer glömma det goda råd jag fick av en läsare: servera sköldisar med dåligt bordsskick i en balja istället för i terrariet. Jag har köpt balja samtidigt med strömmingen, lik förbaskat glömde jag att använda baljan.

Om en stund skall jag på grund av min egen dumhet skura terrariet sedan får jag ge mig på tapeten för där tycks det sitta strömmingsrester också.

Djuren i mitt liv håller mig igång det är säkert.

2 kommentarer:

  1. Den där knäckebrödburgaren har intagit ditt hjärta med storm! =D

    SvaraRadera
  2. Jäpp - hon är störtcharmig tycker alla utom Surögda Ester.

    SvaraRadera