lördag 11 december 2010

Skarpt läge?

Av alla ord och ordsammanhang som dyker upp används de till förbannelse i tid och otid och i vilka sammanhang som helst. Varför gör man det? Varför urholkar man och devalverar ord så de bara bleknar och blir helt värdelösa. För något är sedan så stoppade man in ordet typ hur många gånger som helst i varje mening man sa och utan att reflektera om ordet passade in - med var det i alla sorters uttalade meningar.

Nu använder vi ett militärt uttryck på samma sätt om allt och överallt. "Skarpt läge " är orden som är moderna nu.Det är skarpt läge när du inte tror dig om att hinna till Systemet innan de stänger,liksom att det är skarpt läge när du står i toalettkön på det stora varuhuset.Det blir till och med skarpt läge om överhettningen på bostadsmarknaden fortsätter.Man kan undra i vilket läge de befinner sig i som bor på den ockuperade marken på Gazaremsan om det är skarpt läge för de tidigare beskrivna?

Inom idrott och sport finns en massa konstiga begrepp som säkert är uppfunna för att beskriva olika företeelser ifrån utövarens synvinkel. Tomas Wassberg beskrev mycket målande terrängen som var jobbig att ta sig igenom med att kalla den för "slakmota". Man hör hur jobbig och seg den etappen var för honom.
Gurkburk är ett spelsystem som bara handbollsspelare förstår och har glädje av.
Bengt Grive satte verkligen färg på konståkningsreferaten där han beskrev åkarnas kreationer med färgbetäckningar som :Mörkvit Spaljegrön eller Dunkelsvart.

Dagens alpina åkningar rosade inte marknaden för våra svenska åkare men jag fick höra en nyhet - snön var ovanligt aggresiv! Man ryser och känner det nästan som om underlaget vore försett med huggtänder samtidigt som man tycker att det är löjligt uttryckt.Efter första åket lastade jag min Dramaten med julklappspaket för att posta dem på Coop. Herreminje vad segt det var att dra denna vagn på oplogade trottoarer och att ta sig över gatan det var ett helt företag. Jag försökte lyfta upp min rullande väska upp på trottoaren på andra sidan övergångstället och vad tror ni hände? Snön hade packat in hjulen så de var låsta. När jag tog spjärn mot underlaget för att knixa upp min Dramaten så gled fötterna undan och jag satt mig hårt på en snöknockel.

Järnvägar vad ont jag fick, men nu tror jag att jag vet vad aggresiv snö är - den bet mig i baken idag.

2 kommentarer:

  1. Det är en nedrans ilsk snö i år. Hugger folk i hälsenorna och stjälper dem över ända!

    Mig högg den i ryggen så jag rör mig stillsamt och ingen ställning passar.
    :O)

    SvaraRadera