tisdag 21 december 2010

You got mail!

Liksom de senaste åren ställde Posten ut stora röda brevlådor bredvid de ordinarie gula lådorna. De röda skall man bara stoppa i julkort och julbrev som är frankerade med speciella julfrimärken.Man förhindrar på det viset att julposten blandas med "vanlig" post och att de båda försenar varandra - man källsorterar helt enkelt från början. Jag tyckte det var smart att göra så från början så jag postade min kortbunt i den röda lådan härom dagen, men gick in i affären bredvid och köpte fler frimärken till de två korten som fortfarande var ofrankerade.

När jag kom ut så höll en brevbärare på att tömma röda lådans innehåll i en säck så jag bad att få stoppa med mina sista kort innan han stängde säcken.Det var helt ok men jag skulle vänta lite tills han var färdig var svaret - sedan tömde han gula lådan i samma säck som julposten!När han gick till postbilen hade han en stor tung säck över axeln och i näven mina julkort. Själv stod jag som en fågelholk bredvid postholkarna.

Nu vet vi vad mailbombing är för något för en av familjemedlemmarna har blivit utsatt för det och det var grovt artilleri som användes.När dagens post anlände så var det mycket som välde in genom brevinkastet :ett stort tungt kuvert, en näve julkort,en räkning och en jättetung katalog.Jag har en matta innanför dörren som gör att posten inte dunsar i golvet utan landar tyst och stilla på den.Gunvald Sköldpadda har de senaste dagarna upptäckt den lilla mattan och trivs utmärkt där - tills idag. Att bombarderas med mycket post som bara dunsar ner i huvud och sköld är förskräckligt det förstår var och en som läst något om första världskriget. Många överlevande blev sig aldrig lika efter att ha råkat ut för bombkrevader.

Min dotter Den Vackra Fru Johansson är omåttligt vitsig och säger att det är självklart att en sköldpadda lider av "shell-chock".Hur det än är med den saken så tillbringar Gunvald sin konvalecens under makens fåtölj och dit tar sig inte Surögda Ester. Hon i sin tur tillbringar sin tid med att hänga över ryggstödet på sagda fåtölj och i väntan på att få tillfoga Gunvald lite extra nervdaller.Maken vill inte vara slagfält för giganternas kamp men jag tänker inte blanda mig i den.

I morgon får vi se hur kombatanterna mår, de har i alla fall käkat handskalade räkor till kvällsmål bägge två med god aptit.

2 kommentarer:

  1. När tanken inte räcker fram till handen kan mycket konstigt hända!
    ;-)
    God Jul till er alla!
    :O)

    SvaraRadera