torsdag 24 mars 2011

Hel,ren och snäll

Var man inte den vackraste flickan i klassen så var det kört när det gällde framgång hos de söta pojkarna.Min fantastiska mormor sa att det räckte långt med att vara hel och ren. Ville man göra sig oemotståndlig så toppade man sig med att vara snäll. Det framgick inte vem man skulle vara snäll emot för att vara åtråvärd eller på vilket sätt man borde vara det, men det kunde inte vara mot dessa rara gossar för man kom aldrig så nära att man kunde försöka visa snällhet.

Hel det var man alltid för det stred mot allt morsan kunde tänka sig att någon av hennes ungar gick ut i trasiga kläder.Ren var man åtminstone på morgonen när man knallade iväg till skolan,under dagen förändrade sig ofta det tillståndet.Mormor tjatade ofta på att man alltid skulle ha rena trosor på sig när man gick ut för man kunde bli påkörd av en bil och hamna på sjukhus. Att hamna på sjukhus i lortiga trosor var tydligen det hemskaste mormor kunde tänka sig och mitt resonemang att man vid en påkörning kanske gjorde både det ena och det andra i brallorna bet inte på den damen.

Vid en ålder av nästan 60 år har jag kommit så långt att jag inte kan luta mig mot de tre dygderna som tidigare generationer höll högt.Mina skavanker och ålderstecken skäms jag inte för men det är kul om man ser några år yngre ut. Anybody visade hur man målade ögonen på ett snyggt sätt trots att man är enögd. En slipad kosmetikaförsäljare i London lyckades sälja en burk foundation och en burk blusher för priset av en medelårsinkomst. Det var ett bra köp för jag fick en borste i äkta gethår på köpet.

Nu har jag köpt två ögonskuggor till vardagsbruk och en mascara för att hålla mig riktigt vacker. Nästa inköp får bli till hushållet och då blir det en ny möbel - ett kassaskåp! Det kostar att ligga på topp men jag tror att man kan räkna kosmetika till stöldbegärligt gods så en möbel av den arten kan vara på plats.

Om jag inte orkar hålla på med underhållet på mitt skal får jag gå tillbaka till mormors huskurer. Jag är inte säker på att jag orkar vara snäll men hel skall jag försöka vara i fortsättningen också. För säkerhets skull får jag se till att alltid ha rena trosor på mig - om inte annat får jag ha ett reservpar i handväskan om jag mot förmodan skulle bli påkörd eller enleverad. Troligen är det ingen som bryr som om mina underbyxor - men det vet man ingenting om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar