onsdag 8 juni 2011

Vad då smurf???

Jag blev inkallad som modell lite halvakut till idag. En hoper kulturarbetare från Österrike gästade universitetet och mina tjänster behövdes.Inget blev som jag tänkt där jag stod naken mitt på golvet.Jag skulle bli en installation som skulle sättas in i olika miljöer och skapa intressanta interaktioner.

Det låter mycket mer spännande än det var - men mycket ovanligt blev det. Min lekamen målades blå överallt, jag fick till och med en svamp med färg till mina "intime parts" som jag själv fick färgsätta.Mitt hår färgades orange och fick stå rakt upp innan fotografering och posering tog vid. För mitt inre öga såg jag mig som en vacker och spännande Avatar och den fantasin behöll jag som en sanning hela sessionen trots att det kliade över allt, mina "intimate parts"inräknade.

Om ni undrar hur man blir av med färgen som förhöjde min kroppston så undrar jag det med. Efter ett gatlopp genom universitetet så hamnade jag i ett vilrum som hade en nöddusch som verkligen led av vattenkastningsproblem av svår art. Med möda letade sig tre trötta små stålar genom strilen vidare på min hud. Det var en expedition impossible jag stod inför men den måste genomföras för jag hade passerat en spegel på väg till saneringen och visste precis hur jag såg ut. Det var ingen avatar som tittade tillbaka på mig utan en något fetlagd smurf var närmare sanningen. Min make-up uteslöt alla tankar på att färdas mot hemmet med kommunala färdmedel. Hade jag satt på mig mina kläder hade dessa blivit förstörda och åkande utan dem hade jag gripits för förargelseväckande utseende.

En stor flaska Yes , en diskborste och nästan en timmes envist skrubbande senare hade jag antagit en gråblå ton med utspridda öar av klarblå på bland annat ryggen och i mina öron så insåg jag - det blir inte bättre än så här - nu ger jag upp. Att ingen försökte ge mig syrgas på hemvägen det förstår jag inte inte heller hur jag skall få en hälsosammare färg innan vi åker till släkten i Alingsås och sedan vidare till Bjärred i Skåne. Släkten har vant sig hur jag är så det är ingen fara med det.

Nu skall jag strax in i duschen igen och försöka bli något renare på något vis - mannen i mitt liv föreslår Scotch Brite och lut men jag tvekar. Något måste göras innan jag åker och hämtar bilen hos killarna på Europcar för där vill jag inte göra bort mig. Personalen där är lika gulliga som på vår lokala Teliabutik och det vill inte säga lite. Service är bara förnamnet för personalen på de två ställena jag flitigt frekventerar.

Apropå ingenting har ni sett surfplattorna som finns på Telia? Efter konsultation av Jon på Telia så suktar min själ efter en sådan - inte efter Jon alltså- utan en Samsung surfplatta. Det blir nog en sådan för det är vad varje liten Granntan behöver.

Mot duschen med mannen jag har hört att det skall vara lustfyllt att duscha parvis men jag tvivlar. Det blir nog mer lite löjligt eftersom jag nog får sitta i knä på gubben på hans duschpall om vi skall få plats.

4 kommentarer:

  1. Du offrar då allt för konsten men håll med om att det skulle göra intryck om du uppenbarade dig helblå på ett nämndmöte! Jag menar så monochrome har väl ingen sett dig innan! ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag är helt övertygad om att du var den vackraste smurf som någonsin skådats!
    Ytterligare en sak att lägga till den stora högen av erfarenheter. =)))

    SvaraRadera
  3. Den enda konstinstallation jag hittills i livet verkligen velat se....

    SvaraRadera
  4. PS. Jag finns numera på adressen:
    http://ghostopinion.blogspot.com

    SvaraRadera