tisdag 6 september 2011

En riktig tiger - förlåt puma menar jag

På Öland finns sommartid en butik som säljer riktiga idrottskläder av märket Puma. Det är snygg design på allt och materialen som används är huvudsakligen naturmaterial.

När vi besökte Hockeysonen och hans söta sambo så gjorde hon och jag ett nedslag i sagda butik. Även om mannen i mitt liv kanske inte gör så stora intryck i idrottsvärlden i sig själv, så kan sportkläder vara sköna att mysa runt i hemma. Bekväma är de i viket fall och lätta att ta på och av. Maken fick ett par grå joggingbrallor med en svart pumalogga på vänster ficka,och en snygg vit t-shirt med samma logga.

En tappad glass i makens knä gjorde att brallorna måste åka tvättmaskin efter att jag läst tvättinstruktionen. Tyckte att det var lite snålt tilltagen temperatur med 40 grader med konstaterade att jag fick stå mitt kast som inte kollat detta innan jag betalade. Tvätten gick utmärkt och brallorna blev som nya.

Premiäranvändandet av t-shirten har varit fördröjd men är nu överstökad - den fick präktiga saftfläckar efter de frusna jordgubbarna på magen och blodfläckar efter ena sidan av okänd härkomst. Tvättinstruktionerna är betydligt mer luddiga när det gäller denna t-tröja. Halsringningens loggalapp har på utsidan en storleksangivelse och ett kattdjur, baksidan har uppmaningen WASH WHEN DIRT.Instruktionen om än på knagglig engelska lät bra och logisk så jag läste vidare på sidsömmens instruktion: En vit 100% bomullströja skall tvättas i 30 grader helst för hand.

Jag har ingen aning i vilken sport man bär kläder som måste skötas så försiktigt - man bör ju inte transpirera eller utsättas för risk att lorta ner sig förstår jag nu. Frågan är om man över huvudtaget skall tvätta dessa kläderna, kanske man bara skall vädra dem lite försiktigt i ett skuggigt hörn.Troligen har jag blivit lurad av ett piratmärke men möjligheten finns att Puma har dålig kvalite på sina grejor eller undermärker dem kraftigt. Vita t-tröjor från det bolaget får inte heller tvättas med tvättmedel med blekmedel - kan man ha dem i solsken är därför min nästa tanke.

Nu medan jag skriver detta åker den vita tröjan tvättmaskin med andra vita klädesplagg och jag kör ett tvättprogram på 40 grader med vittvättmedel (fläckarna fick sig en duvning innan med galltvål)Går det så går det - och reklamera är nog för sent, men jag köper aldrig mer något med instruktionen WASH WHEN DIRT igen - oavsett hur tvätten går.

3 kommentarer:

  1. Haha, "wash when dirt", vilket urbota tvättråd.

    SvaraRadera
  2. DIRT DID NOT WASH CLEAN - SHIRT STILL DIRTY!8-(

    SvaraRadera
  3. De som köper den sortens kläder tvättar dem aldrig. DE tar en ny nästa morgon!

    SvaraRadera