onsdag 4 juli 2012

Rykande färskt sammelsurium från Almedalen och er Granntant på nätet

Nu kör vi rakt på det som är viktigast under Almedalsveckan enligt vissa som åker dit (det är inte rosevinet om ni tror det) och det kallas politik. Politik går ut på att de olika ungdomsförbunden larvar sig på de andra partiernas bekostnad. Politik går också ut på att skälla på andra partier i motståndarlaget. Man skäller otroligt mycket om allting som man anser är ett tecken hos andra på inkompetens eller ren stôllighet som vi säger hemmavid. Efter det så bakar man imaginära luftpastejer som är fyllda med  sockrade löften om en underbar framtid med dem själva vid styret.

 Dagens talare heter Jonas och är från V. V-et står för vänsterpartiet eller kommunistpartiet som Ohly hade sagt , jag är inte säker på att det är så utan att det gäller någon från skräckserien V. En sådan ilsken karl det var, faktiskt den ilsknaste jag skådat i en talarstol. Han blev bara rödare och rödare ju mer han pratade men det stämde ju med hans partifärg. Man kan undra om han har ett krånglande blodtryck, är frustrerad eller är avundsjuk på dom andra som leker i sandlådan. Stackars man.
Att innan agiterande värma upp massorna med lite underhållning kan vara en bra ide' - men inte i detta fallet. En grå himmel, en medioker (kanske homemade)trubadur som filar naglarna på en stackars gitarr med han kvider om nätter på sunkiga ungkarlshotell det får inte mig i stämning. Skulle faktiskt vara lika avtändande i mitt fall som en karl i stringkalsonger.
Gammalt, gammalt men inslaget i ett knallrött emballage var budskapet som jag såg det.

 En låt till dig Jonas blir den här: www.youtube.com/watch?v=dX1nKSh2QGk

 Nu en glad politisk nyhet: Centern ökar! Eskil Erlandson och hans fru har fått en son i natt! Jag meddelade Lena Melin på AB att de var på BB och det hade hon ingen aaaning om. Om ni läser det i den tidningen i morgon så glöm inte vem som kläckte den kioskvältaren - eder Granntant naturligtvis.

 Min dag idag då - tackar som frågar, vissa saker blir enklare när man kommer underfund om fiffiga lösningar. Jag är inte sponsrad av någon och har tyvärr inte utsatts för mutförsök (kanske är inte en M-märkt miljönämndsledamot från Karlstad ansedd som högvilt) så jag tänker inte köra name-dropping här inte.
Ett stort (störst)mejeriföretag åker ut med gratis frukostpåse till dörren där man bor om man har hittat erbjudandet på nätet. Påsen innehåller yoghurt,juice,mjölk,färsk fralla ,ost,smör och dagens tidning med sting. Det hela borgar för en god morgon.

 Dagens olika seminarier var bra som vanligt även om inte Eskil E infann sig till sitt seminarie om mat och export av den. Karln var lite upptagen med annat enligt ovan. Många bra ideer men en del innovationer var något lite för innovativa för min sippa smak. Knäckebrödsälgar för export tycker jag är larvigt men kan också ha fel i det tycket.

 Paneldebatten med Moderata Karamellen Mary som en av fyra deltagare , där man tog upp politiska bloggares betydelse för valutgången var bra men för kort.

  Som ni vet har jag en viss svaghet för en finansminister med hästsvans och ring i örat och det blev dagens clou att gå på hans seminarie. Jag är fullt medveten om att det fanns 3 ytterligare personer på scenen men, men i min värld så var de där som vilka andra stora artisters doakörer som helst. Anders Borg talade om att få fler i arbete på olika sätt och med olika aktörers hjälp. Han påpekade att det fanns många svårigheter och frågetecken att räta ut, några rätade han ut där på scenen. Den sänkta ingångslönen avser att man får 75% lön för 75%arbete och den övriga 25%läser man för att få full kompetens för sitt arbetet och det skall inte arbetsgivaren betala . Det upplägget köpte jag rätt av utan krussiduller.

 Två mingel blev det senare under dagen och på det första frågade jag efter alkoholfritt och blev beskådad som om jag sagt något obscent. Den sortens dryckjom skulle komma senare, en tidpunkt som jag inte ville vänta in. Min drinkbiljett gick till en bättre behövande jag mötte i porten. Andra minglet bjöds det på melonskivor och färska jordgubbar nedsköljda med ramlösa. Snyggt jobbat Amir.

I min ungdom seglade alltid Halleluja-båten Elida i Vänern och upp i Klarälven med ett glatt och sjungande gäng från någon frikyrka. Det var då en segelskuta i trä som nu återuppstått i större format och annat material. Den påminner lite om pansarkryssaren Potemkin tror jag och sjunger gör de ombordvarande oavbrutet. Båten ligger här hela Almedalsveckan och kanske hoppas man frälsa några förtappade själar med sin sirensång. Så förtappad är jag ännu inte. så jag håller mig undan frälsning ett tag till. Lustigt budskap har man också på Elidas skrov "we are sailing for Jesus" - överloppsgärning enligt mig, han kunde ju gå på vattnet.

 Den ultimata räkmackan har intagits med min vän Kim. Den var så god med handskalade STORA räkor,ett helt ägg och restaurangens egen majonäs - så enorm god så visste Gunvald Skölpadda om vad jag smaskat i mig hade hon anmält mig till djurskyddet. Anmälan hade grundats på att hon stackars skaldjur bara får djupfrysta räkor från ICA.

 Till slut dagens goda råd företrädesvis riktade till kvinnliga Almedalsbesökare : Packa alltid dubbelt så många trosor i väskan som ni behöver eller försäkra er om att ni hittar till en butik i Visby som säljer dambenkläder. Tvätta aldrig upp trosor i Yes med citrondoft som ni hittat på kammaren ni hyr. Diskmedel kan ge svår klåda mellan tårna - högt upp mellan stortårna, det har min empiriska undersökning idag givit som resultat. Diskmedelstvättade plagg av denna sort är helt oförenligt med en kvinna som cyklar i Visby.
 Idag har jag köpt nya trosor i präktig bomull som jag sköljt upp i vanligt vatten.
God natt kära vänner, i morgon trampar jag mot nya djärva mål.

4 kommentarer:

  1. Ha ha ha, det är riktigt roligt och underhållande att läsa.

    Tack, och Anders Borg är något speciellt han. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Tack för det Henrico det är bra när marknadsundersökningar kan roa. Seriösa sådana dessutom

    SvaraRadera
  3. Det är så trevligt att läsa dina "reportage" om de prominenta personerna som du frotterar dig med i Almedalen!
    Men slutet gör mig konfunderad. Tvätta trosor - för en vecka! Ska det vara nödvändigt?
    En bekants dotter, som skulle följa med sin "Fritt-val"-grupp på en resa till Island, fick veta att packningen skulle vara superlätt! Trosor, skulle användas som vanligt i en vecka, därefter skulle de vändas bakfram i ytterligare en vecka.
    Nästa steg var att vända dem aviga och vid ytterligare behov bakfram+aviga.
    Då behövs ingen trostvätt på hela veckan!
    ;-D

    SvaraRadera
  4. Så praktiskt Märit. Hade jag haft det tänk som Islandsresenären hade så hade det inte betytt något att troshögen blev kvar hemma på sängen förutom två par. Följer man konceptet vidare hade en t-shirt också räckt och väskan kunde fått stanna hemma. Pengar och mobil i bh och tandborsten bakom örat blir det nästa år. Bra med tips från coachen

    SvaraRadera