torsdag 5 juli 2012

Sorry Fredde - Janne var Bäst

Så lugn så samlad så bara bäst var Fp Jan Björklund i sitt Almedalstal. Han betade av alla punkter som var aktuella en efter en från arbetslinjer,skatter,skolor och forskning. Det var inget standardtal med standardlösningar, han var ödmjuk och erkände tidigare felgrepp. Skolan och forskningen tog han upp med olika exempel på vad som hänt t ex inom forskningen Vet ni att senast Sverige knep ett Nobelpris i kemi var 1948? Han pratade också om en obligatorisk A-kassa som inte skall hänga ihop med fackavgiften på något sätt. En balanserad partiledare som inte kunde provoceras på något sätt - bra jobbat där Janne.

 Här Jan Björklunds hederspris : www.youtube.com/watch?v=VR4LJjCBWE0

 Mina seminarier denna dag har spänt över så skilda ämnen som hur man kan ge blivande civilingenjörer god arbetsplatspraktik,  om när en förälder förhindrar den andra från umgänge, till hur man skall förhindra unga att suicidera. Intressanta men även otroligt tunga ämnen vissa av dem. Jag träffade min unge vän (han som föddes i fel kostym) han är en så fantastiskt stilig man som rör mitt hjärta varje gång han skrattar.Han var på seminariet om suicidprevention och väntade på sin sambo som var med i panelen.

 Under eftermiddagen bevistade jag ett matmingel för gotländsk mat men det där med mat var att ta i. Det gotländska vinet var ett gott rött italienskt vin och maten var fyra goda små osttärningar, lite fikonmarmelad och dito morot. Det var inte direkt mättande men räddningen blev finalgänget från årets tävling för unga ekologiska kockar. På en båt i hamnen serverade de helt gratis grönsakswok, korianderkryddad strömming(som de kallar sill) och potatissallad med lamm.Smarrigt ända ned i fötterna blev det.

 Fortfarande tänker jag inte name-droppa men i den här staden är det så otroligt kändistätt så man nästan inte reflekterar över det efter ett par dar. Måste vara skönt för dessa celebriteter att likt Fantomen gå omkring på gatorna som en vanlig man/kvinna. Några är kanske lite väl stroppiga för min smak men de är inte så många och då är det oftast pseudokändisar det gäller. Politikerna är inte alls så farliga på det - kanske för att de är folkvalda och eventuellt önskar bli omvalda.

 Snart är årets Almedalsvecka till ända och det har varit omtumlande att deltaga och träffa många nätvänner på riktigt.

 Jag är orolig för en sak här på Gotland när almedalingarna reser sin väg och det är sjukvården som nu är toppad för att klara av ökad belastning denna vecka. Hur blir det efter helgen och resten av året? Idag svischade två ambulansmän förbi mig i parken på varsin SEGWAY! Hur sker patienttransporten på en sådan? Förutsätts det att man hänger en bår mellan två  segwayar(heter det så?) eller tar man patienten på ryggen eller släpar denne efter sig? Nästa vecka finns det kanske bara en pinnhjuling kvar i landstinget så där är jag glad att inte bli kvar på ön om sjukdom eller bara vanlig hypokondri skulle blomma ut hos mig.

 I morgon skall jag delta vid utnämningen av årets Almedalsbloggare. Jag är rätt säker på att det blir Erik Laakso en duktig bloggare med förkärlek för kaftaner.
Kära Anonym som hade synpunkter på mitt bloggande - jag är ingen politisk analytiker. Jag vet var jag står och det här är mitt sätt att beskriva min Almedalsvärld. Jag har roligt,jag njuter och ångrar ingenting. Den här låten är till mig själv och du Jante Anonymus får gärna lyssna - det bjuder jag på. www.youtube.com/watch?v=fFtGfyruroU  Jag har så kolosallt roligt och du är nog lite sotis !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar