tisdag 13 november 2012

Nu är det jul igen..

På Fars dag bjöd vi in gamle far till julfirande hos oss - han blev otroligt glad och meddelade att han skulle delta. Han och katten Gottfrid kommer på julafton till oss med färdtjänst och båda två lär vara exalterade till max.

Pappa blev mer taggad än vi trodde för dagen efter när jag åkte förbi hos honom var det jul i hans lägenhet. Jullådan var framtagen ur stora garderoben och det var pyntat överallt. Mammas samling med över tvåhundra tomtar står i bokhyllor, på bord och precis överallt där man kan rulla ut lite vadd och göra ett tomtelandskap. Julgranen är klädd och står i köket och den enorma tomten står i hörnet i rummet. Så väl julstjärnan som de elektriska ljusstakarna finns i fönstren och stora adventsstaken står på bordet med nya ljus isatta. Det enda som oroar oss barn är den uppsjö av värmeljus som pappa monterat i tomtar eller placerat ut lite dekorativt i vaddsnö och andra spännande ställen. Den stora braständaren kan han troligen använda  som eldkastare och sätta eld på alla värmeljusen samtidigt med vadden och garndtomtarna. Lite oroande är det faktiskt även om pappa försäkrar att han inte är någon pyroman men vi får se till att braständaren förvaras säkert som man gör för små barn. Om julen varar fram till påska så har min dementa pappa en fantastiskt lång jul att se fram emot.Om inte har käre far en del tomtar på loftet som vädras nu.

Nu skall snart handeln tala om för alla korkade konsumenter vilken som blir årets julklapp men jag bryr mig inte för jag vill inte köpa något utsett av någon annan som de flesta får utan att egentligen önskat sig det. Hur många kan riktigt ärligt påstå att de köpt för att ge bort eller använda själv den "otroliga spikmattan som botade allt". Jag tror att de kostade cirka 300kronor, fanns i alla färger och såldes överallt utom på charkuterier. Ett halvt år senare kunde man köpa mattan för 49 kronor och nu finner man möjligen någon på loppis.

Helst vill jag inte fira jul men det säger jag varje år för det är en helg då jag vill äta en skinkmacka, dricka julmust och läsa en riktigt bra bok och vara riktigt osocial. De otäcka bakteriejulborden kan också kvitta.

 Nästa vecka skall jag skall jag däremot ha kul för då är det dags igen för en av mina herrmiddagar - 10 handplockade extrabröder(och mannen i mitt liv) skall samlas i vårt hem. Ingen av herrarna vet vad det blir för husmanskost men det är en del av konceptet och oj vad jag ser fram mot detta möte. Jag lovar en trevlig liten information från detta tillfälle efteråt för de av er som är intresserade. Min diskretion kommer dock att göra att det inte blir någon namedropping.

2 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att le när jag tänker på att din pappa blev så exalterad av inbjudan att han inledde julen redan nu. Han längtar säkert efter att dagen D ska komma. Eller rättare sagt dag J, J som i Julafton. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle bara veta hur väl pappa förvaltar informationen om julfirande - han har beställt så väl rödkål(isch) och lussebullar med mycket saffran av mig och håller på att terroriserar färdtjänsten för att de inte skall glömma att hämta honom 24 december. Det här blir en lång färd mot jul.

      Radera