söndag 17 mars 2013

Smurfarmén - Moderaternas egna elitsoldater

Ingen som sett på tv eller läst en tidning de senaste dagarna kan ha missat att moderaterna har hållit sitt Sverigemöte i min hemstad. Jag som moderat tänker inte ge en analys av statsministerns bländande tal, eller från finansministerns underbara seminarie heller. Det skulle vara som att be påven betygsätta Bibeln . Alla politiska redaktörer har vägt alla ord och tal många många gånger och där har jag inget att säga eller tillägga i det sammanhanget. Jag tänker berätta om det som sker bredvid och runt om den stora politiska arenan och det är med mina ögon och mitt hjärta som jag beskriver det.

Jag har som vanligt fått en bamsekram av Anders Borg så den tänker jag leva på fram till Almedalsveckan då jag tänker tanka upp med en ny kram. Statsministern hejade vänligt på mig liksom den alltid lika goa Beatrice Ask.Mattanten Anna Maria Corazza Bildt kom som en virvelvind och var så söt när hon och maken pussades i dörröppningen till en seminariesal.Jag har fått en ny idol i moderaterna, en politiker som ser även fotsoldater och kommer ihåg dem trots att vi är många och oftast väldigt anonyma. Vår biståndsminister Gunilla Carlsson kom fram och hejade på mig och tackade för senast och berättade att hon tyckte det var så roligt när vi knackade dörr tillsammans i en kampanj. Det är många dörrar och månader sedan och hon kom ihåg det! Människor behöver bekräftelser för att leva, och att någon bryr sig om det som kanske är små och obetydliga detaljer i det stora sammanhanget fick mig att må otroligt bra. Alla har någon gång känt att det är motlut psykiskt och fysiskt och man kanske även tvivlar på att det man sysslar med är meningsfullt då behöver man ett leende och feedback. Tack Gunilla Carlsson- jag blev så himla glad.

När en så här stor sammankomst skall gå av stapeln krävs massor av folk som ställer upp och jobbar ideellt och väldigt många känner sig kallade för att jobba häcken av sig för sakens skull.Först är det en  lång startsträck följd av två hektiska dygn då allt skall klaffa och som avslutning nedpackning, städning och nedtagning av alla affischer och den förpipplade specialtejpen de var uppsatta med.
Alla som arbetade där fick en blå pikétröja, ett halsband med idkort och matkuponger. Så rustade gick alla ut i fält som en vacker smurfarmé för att inta sina positioner oavsett om det gällde att vara seminarievärd,vakta säkerhetsutgångar eller dirigera besökare åt rätt håll. Det är jobbigt och ack så skojigt.

Att vi som har ett endaste litet uppdrag i kommun,landsting eller riksdag skall ställa upp och arbeta är så självklart så det skall inte behövas att nämnas här - det hör till när man är förtroendeval tycker jag. Våra MUFare gjorde ett enormt arbete (närmast dygnetrunttjänst) med garderober och bagageförvaring- mycket kläder och väskor blir det när 2000 människor skall ut och in för seminarier,mat och mingel.Framtiden är ljus för M i Värmland med sådana MUFar.

Vi hade tillgång till gräddan bland elitsoldater också de tillhörde förbandet BE70. Så enorma fast ni troligen aldrig tänkt på dem och inte heller vet vad BE70 står för, det vet jag. BE70 står för Bäst Efter 70! Det är en annan benämning på Moderata Seniorer ett gäng som inte går av för hackor. De fanns på plats före 7.00 på morgonen, var flitigare än C-Mauds flitiga bävrar under hela dagen och försvann en kort stund i kvällningen. De var inte borta någon lång stund utan kom rustade till tänderna för mingelafton.Många av dem klämde en sula till John Pohlmans pianogäng efter buffé och vin eller trådde dansen på mingeldiskot.
De dök upp i gryningen pantergänget, fräscha som nyponrosor och pigga på nya uppgifter den andra dagen av konferensen. Uppgifter delades ut och schemaändringar gjordes där så var nödvändigt. Vid dagens ände så avrustade de hela konferenscentret.

Vilka dagar, så trött jag är och så glad jag är för att vara med i ett sådant team som jag varit del av. Jag nämner ingen vid namn men jag menar verkligen ALLA från de som jobbat i månader med att strukturera upp och få logistik att fungera till fotfolksarmens insatsstyrka.

VI gjorde det och vi var bra!Kanske får vi äran att göra om det hela om något år.Jag menar givetvis att arrangera Sverigemötet när jag pratar om att få göra om och göra ännu bättre - vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar