onsdag 3 juli 2013

Jag mötte Dagny

Då jag utnämnt mig själv till Almedalsproffs har jag till alla nybörjare givit viktiga råd som är ovillkorliga för en besökare. Det jag alltid påpekat är vikten av bekväma och ingångna skor. Hur i helsefyr kan jag då ge mig iväg från där vi bor och gå en och en halv kilometer i splitternya skor? Vid Kallis uteservering hade jag blåsor på båda hälarna och som ni vet gör jag inget halvhjärtat så blåsorna var stora som rekordjordgubbar och med en färg som hade gjort Jonas Sjöstedt lyrisk. Hade inte Apoteket haft den goda smaken att sätta upp en liten festivalbod på kajen hade jag nog varit färdig för amputation. Anybody gjorde en heroisk insats som sjukvårdsansvarig då hon på en parkbänk lagade min rämnande lekamen med Comped. Jag rockar nu loss i ett par rosa Birkenstock - men jag är snygg i allt så det går bra eller JAG går bra.

Vi har inte ätit räkmackor och druckit vin med min polare Kim än för när vi kom fram till tjejen som anvisade bord så var det mer än en timmes vänta för att få ett bord, vi gav upp och gick till Joda för att sköta kaloriintaget - gott och mättande. Vi ger räkmackan en ny chans på fredag har vi bestämt.

Under våra trottoartrampanden på kullriga Hansagator stötte vi på ett litet underligt följe som vi undrade över. Först sprang en kameraman baklänges medan han filmade en liten dam som med energiska steg gick en sightseeingtur medan en kvinna sprang bredvid henne med en mikrofon. Trion poppade upp här och där i vimlet på de mest oväntade ställena och plötsligt var de borta. När vi satt på kanten av podiet till TV4as inspelningstält dök triaden upp igen och Anybody frågade vem de var. Det var ett inspelningsteam från SVT som gjorde en dokumentär om den lilla damen, hon hette Dagny Carlsson var bloggare och 101 år gammal. Vi fick en pratstund med henne och hon fick oss två trötta varelser att förundras över hennes fräschhet och pigga utstrålning. Hon vände på steken och plötsligt så intervjuade hon mig om min ålder och konstaterade att jag säkerligen hade 40 goda år framför mig. Hon var tvungen att avbryta samtalet sedan för att gå till hotellet och byta om för hon skulle äta middag med några kändisar som hon sa. En så härlig kvinna! Hennes ena blogg heter hundraåringen - ta och läs den.

Fredrik Reinfeldt var kvällens talare i Almedalen och det var ett mycket bra tal - retoriken pedagogiken allt var bra. Han benade ut statistiken för ungdomsarbetslösheten på ett överskådligt enkelt sätt och han hade konkreta lösningar på många av de problem som måste åtgärdas. Han är den första som pratat om lösningar på mycket som de andra partierna pratat om som problem och inget annat. Klart bästa talaren - och det är inte något jag skriver för att jag är moderat. Enda störmomentet under talet var att Mikael Damberg S stod en bit bortanför oss och högt tolkade Reinfeldts tal på socialdemokratiska för de som fanns runt honom. Det verkade dock inte som någon var speciellt imponerad av tolkningen.

Mötena mellan människor är den största behållningen i Almedalen tycker jag oavsett vem eller vad man är. Ett litet samtal ger inspirerande energi och en fantastisk kunskapsskatt när man delar med sig sina tankar - det är roligt helt enkelt att vara människa. Idag såg jag två snorkfröknar : först seglade Veronica Palm med näsan i vädret och nedlåtande blick - snacka om nedlåtande utstrålning . Strax efter det kom Ylva Johansson klivande med samma uttryck och utstrålning. Inga roliga madamer inte.

I morgon blir det Anders Borg som blir första namn på vår seminarielista, sedan blir det lunch i goda vänners lag följt av mingel hos Anna Maria Corazza Bildt. Jag blir glad av henne och hennes intensiva kroppsspråk och intensitet. Det blir säkert annat också innan vi lyssnar på Jonas Sjöstedt.
Det är intensivt när man ligger på topp.

AB, SvD,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar