lördag 6 juli 2013

Jävlar vad vi kvinnor kan !!!

Så befriande att ta intryck alldeles själv utan att sitta framför någon som självgott sprider sin välvilja över oss idioter (vanliga väljare) eller delar sin information med någon logebroder utplanterad i den så kallade publiken. Jag lider verkligen av politisk utmattningsdepression har jag insett och man skall inte utsätta sig för proffs som rapar floskler för de redan frälsta. Skall jag lära mig sjunga så ställer jag mig för fasiken inte i Operans Oratoriekör för att göra det. Almedalen är för de redan invigda - men var platsar vi vanliga väljare in, vi som betalar själv för resa och uppehälle och aktivt söker information och upplysning? Vi betalar dyrt i kontanter, känslor och såriga fötter för visioner som mera kan liknas vid hallucinationer eller maränger utan sötma - de pyser bara ihop.

Jag har tagit av mig skygglappar, solglasögon och skådat människor och det blev konstigt nog av mitt eget kön och vilka härliga kvinnomänniskor jag sett. Snorkfröknarna Ylva och Veronica går fetbort(jag har hittat det ordet och adopterat det så det är mitt) för de trampar på alla och ser ingen om de inte har nytta av dom. Även om herr Baylan verkar vara en riktig käring så går även han fetbort.

Först av alla fantastiska kvinnor att tjusas av var Dagny som jag skrev om en annan dag. den 101-åriga bloggerskan som verkligen tog mig med storm. De två små flickor som vid olika tillfällen talade om att jag var så fin i håret var jag färdig att adoptera på stört.. Sedan har jag fått en riktig rebellidol fast hon är anonym. Vi stod som en skock snälla får av blandade kön utanför krogtoaletterna och bidade vår tid när en dörr öppnades och en tjej stegade mot den. En herre hov upp sin röst och sa :" Ursäkta mig det där är herrtoaletten." Tjejen ryckte tag i dörren vände sig om och meddelade: DET SKITER JAG I, innan hon försvann in i båset och låste om sig. Stackars karl av ordning som stod där med flinande kvinnor runt sig , men det var roligt att vara en flinare själv.

Det var nästan synd om Anybody när jag lyckades övertala henne att gå på ett siiista seminarium efter att vi pratat med moderatorn för detta evenemang på en kaffedrickarbänk. Hon såg trött ut och var säkert ännu tröttare men lyssnade på oss och sa:" Kom till oss vi har ett jättebra seminarium i morgon vi är en ickepolitisk ideell förening" Vi gick dit och möttes av en moderator som kände igen oss som människor och som sedan ledde ett fantastiskt välstrukturerat seminarium med kunniga medlemmar i panelen som brann för det de talade om och med en vilja att dela med sig till alla. Jag gör vågen fortfarande för Alexandra Charles när jag sitter här i en gammal soffa med datorn i knät. Vilken kvinna, vilken moderator och organisatör. Ämnet som gjorde mig så salig och dessutom nästan fick i gång en Juholtsk utomkroppslig upplevelse kanske inte låter särskilt häftig - men det var den. Vill vi ha äldre i Sverige idag var äntligen en ämne som engagerade och som var riktat till precis alla. Kan man ge Jonas Gardell hedersdoktorat i teologi så borde Alexandra Charles ha den i geriatrik eller medicin och det inkluderar hela 1,6miljonerklubben också. Alexandra vet vad ecce homo betyder och tillämpar även den i sitt tilltal.

Jag tycker om Annie Lööf och det var ett fint tal med god struktur och bra innehåll men jag klarade inte av att ta in det riktigt. Det går inte att föra ut ett bra tal om man gör allt för många konstpauser, långa som nödår dessutom. Som åhörare undrar man om talaren tror att man är så korkad att man behöver betänketid för att smälta budskapet eller om talet är för kort och behöver tänjas ut. Annie skall ta oss med storm inte med narkos. Hon hade en vacker klänning och det var varmt och skönt men det räcker inte så långt tyvärr.

Alla säger att Olof Palme startade Almedalsrörelsen men det tror inte jag. De som nu skövlar Visby måste vara en våg av  ättlingar till de som försov sig i Valdemar Atterdags armada och arme. Det känns så i luften när de kränker gutarnas vackra ö.

I morgon reser jag hem och slipper se eländet när snorkfröknar, herr Baylan, S-brats och annat ospecifierat folk dansar jubeldanser runt sin metallbas för inte är han någon Stålman inte.

Fy vad jag är trött på politiker som talar med både kluven och luden tunga

DN DN, SvD



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar