måndag 2 september 2013

Uppätet, urdrucket, undanplockat - och nu även uppsnofsad

Om någon har missat det hade jag herrmiddag i lördags. Jag har sedan senaste gången skaffat mig några nya extra bröder som smälte fint in i gänget och jag lyckades klämma in 12 personer runt bordet. Alla åt och verkade gilla det som fanns på tallriken och i glaset. Det blev god mat när man kokar mycket högrev i grädde och fina kantareller. Maten är viktig när man har herrmiddag men roligast är ändå samtalen vid kaffet och avecen. Vilka otroliga kopplingar det kan bli mellan folk man inte tror har något gemensamt när de har pratat en stund. En av mina brorsor visade sig ha fått ett av sina första arbeten  genom en annan av männen vid bordet - för fyrtio år sedan.
Varje gång jag har middag får jag så rara presenter - en burk med hemlagad marmelad, en påse potatis från torpet, bilder, whisky, blommor och böcker. Sådana raringar mina bröder är.

Jag börjar få rutin både att hålla middagar och att plocka ihop efteråt. Tallrikar och bestick fyller snabbt en diskmaskin medan diskhon fylls med glas. Servetter och linnedukar åker i tvättmaskinen och maken i säng. Medan jag diskar glasen går maskinerna för fullt och sedan sitter jag bara och njuter av att vara jag och kanske fundera på vad jag skall bjuda på vid nästa tillfälle. Jag tänker avslöja redan nu att det blir rotmos och fläsklägg som står på menyn och dagen är 19 oktober. De bröder som eventuellt läser min blogg  kan meddela intresse direkt till mig för tyvärr får jag inte ihop mer än tolv, tretton stolar (fast jag kan kanske låna av grannen förstås) det löser sig säkert.

Måndagar är gråa och tråkiga säger många i min omgivning men det tycker inte jag, inte den här i alla fall. Jag var ute tillsammans med min bror och drog pappa runt en sväng på samhället. Det var mycket trevligt och pappa trivs storartat i sin värld. När jag kom hem från den utflykten hade posten kommit och det var ett paket med till mig. En vän hade skickat en alldeles bedårande vintageklänning i grönt. Jag behöver akut ett stort mingel att visa upp mig i den. En sådan vacker klänning, modell och utförande värd att dö för. Jag har tur som en tokig faktiskt som har vänner som både vet hur jag ser ut och vad jag gillar OCH köper det åt mig.

Det börjar bli sent, mannen i mitt liv har gått till sängs med en historiebok medan jag bloggar och väntar på att höstförrådet av kålpudding skall gräddas färdigt i ugnen. Skall strax själv hoppa i säng men först skall jag titta på min vackra klänning igen.

10 kommentarer:

  1. åh Fläsklägg?! Jag anmäler mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen men måste ha lite mer kött på benen - bor du i närheten av Karlstad? Eller är du min gamla vän Karl som brukar köra soppkvällar?

      Radera
    2. Det är sopp Karl! tillika din vän i miljönämnden :)

      Radera
    3. Jag noterar dig kl.15.00 den 19/10

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg. Både om alla dina "bröder", god mat, promenad med bror och far. Sist men inte minst en grön vacker klänning. Jäklar vad nyfiken jag blir nu. Plus lite avis.....:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit en mycket trevlig helg och min gröna klänning hänger framme bara till lyst och i väntan på mingelinviter. Du behöver inte vara avis - du kan göra likadant.

      Radera
  3. Rotmos med fläsklägg är så gott det. Vilken supergod höstmat det är,måste jag nog göra någon dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppenkäk förvisso - jag kör husmanskost rakt igenom och det funkar alltid - trevligt sällskap ingår alltid.

      Radera
  4. Det är fantastiskt att du nu äntligen kan skriva om en nöjd pappa. Det har varit en knagglig väg dit!
    Din herrmiddagar låter så trevliga. Kanske något att ta efter! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt mycket trevligt att se pappa nu - nöjd glad pigg(efter hans situation)hel o ren och med glupande aptit. Man kan inte begära mer. Starta gärna en herrmiddagsklubb det rekommenderar jag alla. De som tror att jag firar orgier får tro det, fast det är orgier i mat och karlar som äter den och är trevliga människor.

      Radera