onsdag 29 januari 2014

Är det hybris månne eller har jag gjort helt rätt den här gången?

För cirka ett år sedan startade jag Café M i moderatlokalen eftersom jag såg att det saknades en riktig mötesplats för medlemmarna i den lokala moderatföreningen. En gång i vecka samlas vi runt olika aktiviteter, fikar och umgås. Vid större evenemang lagar jag någon enkel mat annars blir det fika med hembakt bröd. Roligt har det varit och nya personer dyker upp varje gång vi har öppet.

Idag var det premiär för den här säsongen och vi skulle få besök av biståndsminister Hillevi Engström - det gjorde att lunchplaneringsådran hos mig fick rusningar innan jag sansade mig och bestämde mig för att göra spenatsoppa. Tio liter soppa med tillbehör som ägghalvor och korv, hembakt bröd med smör och ost fullbordade måltiden. Vilken trevlig tillställning det blev med Hillevi Engström och trettio matgäster. En engagerad minister som berättade om sitt arbete och sedan besvarade frågor från väldigt många och utan undanflykter, höjde verkligen den mänskliga värmen med flera grader för oss som var där.

Så tackade Hillevi för det varma  mottagandet och sa att hon aldrig tidigare varit med om ett sådant bra initiativ på någon plats i Sverige som det hon just upplevde - hon talade om Café M och om mig???? Vår biståndsminister tyckte mitt upplägg var så intressant så hon åkte hem med kalendern för vårens caféverksamhet för att kunna få igång något på andra orter. Jag är förvirrat glad det är jag och står för det också - beröm av den kalibern utdelas inte dagligen om man säger så. När Hillevis lokale lots och följeslagare Christian Holm meddelade att man måste hasta vidare så fick han snällt vänta för hon ville smaka min nykomponerade kaffekaka (jag bytte ut vattnet i en sockerkaka mot mycket stark espresso) innan hon for vidare med mitt koncept i väskan.

Hemma igen öppnade jag facebook och milda makaroner så mycket det var där om caféet. Det var bilder från olika gäster , trevliga kommentarer och massor med glada tillrop från kända och okända. Så konstig men härlig känsla som bubblar inom mig och i bakgrundsbruset hör jag "du gjorde rätt, du gjorde rätt". Jante är död och begraven och nästa vecka ska vi snacka sociala medier på caféet - det ser jag fram mot.

Tack snälla Mia som använde sin restaurangvana för att bistå mig. Tack för hjälpen Artur - ingen klär som du i förkläde eller svingar en soppslev med sådan finess som du ! Tack Hillevi Engström som låtit mig förstå vad ordet boostad står för. Jag är superboostad! I morgon är en annan dag det vet jag, här och nu njuter jag av alla berömmande ord jag fått, morgondagen tar jag i morgon.

4 kommentarer:

  1. Det är klart du ska ta död både på Jante och Luther. Du har gjort något bra och har rätt att vara stolt över det. Kul att det gick hem och kanske kan sprida sig vidare över landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är stolt Cicki och Jante har tagit time-out.

      Radera
  2. Det är det jag alltid sagt .. du ÄR ett geni!! :-)

    Tänk bara vad kul vi ska ha när du kommer in i riksdagen och får en övernattningslägenhet i huvudstaden!! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det blir underbart och jag har hört att det är många tillfällen till att vädra hattarna.

      Radera