måndag 13 januari 2014

Snörvel, årsringar, kyla och funderingar om sysselsättning

Jag är ordentligt vaccinerad mot influensa för det är en bonus man får när man som rödakorsare hjälper till med de årliga vaccinationerna. Jag nyårsbadade inte med killarna från min lokala ICA-handlare i älven, trots inbjudan - men jäsingen vad förkyld och snorig jag är! Vi kunde inte åka och fira barnbarnet Filippa på hennes 2årsdag för att vi inte ville smitta ner henne och hennes föräldrar , så den årsringen från livet firade hon utan gammelgenerationens deltagande. Vår pappa fyllde 85 några dagar innan dess så han firades av sina ungar med hembakta tårtor och små presenter. Han har det bra på sitt boende men han smälter allt mer mentalt. Nöjd och belåten var han dock när han vräkte i sig av alla bakverk. Han pratar nästan inget men känner inte igen oss barn men våra respektive.

Årsringar ja, det är många i släkten som fyller år som stenbockar så det skall firas ett tag till bland de som fyller eller har fyllt. Min syster fyllde år på trettondagen och fick vad alla kvinnor behöver - chockrosa strumpor av mig. Hon skulle gömma dem så inte dottern skulle adoptera dem.
Mina egna årsringar (de runt midjan) minskar sakta men säkert och det beror säkert på mina dagliga promenader. En timme varje morgon utan undanflykter fungerar utmärkt för att hålla mig igång.

I morse tvekade jag ett tag i porten och ifrågasatt en kort sekund om inte det skulle vara skönt att gå in och dra täcket över sig bakom mannen i mitt livs trygga rygg. 16,8 iskalla minusgrader bet mig i kinder och haka där jag stod i gammal skiddräkt. Stönig som jag är började jag ändå min promenad och gick faktiskt som vanligt i en timme - kallt var det dock, svinkallt.

Det har varit befriande lite politiska åtaganden under jul och nyår , jag har bara genomgått min kandidatutbildning på webben och förberett för Café M. Media jobbar som vanligt på att ställa de olika blocken mot varandra och ibland blir det synnerligen tunt när argument och logik inte fungerar. Ordens innebörd urholkas och nyanvänds så det liknar ingenting.

Moderaterna o Alliansen berättar om alla nya arbeten och alla anställda som kommit in på arbetsmarknaden och då kontrar S med alla som skall få sysselsättning! när de tar makten. Jag brukar sysselsätta mig med en bra bok och en kopp tea, maken löser gärna korsord när han inte läser. I släkten finns en gravt funktionshindrad ung man  som på sitt dagcenter gör samma sak om och om igen. På morgonen när han kommer dit har han en plastback med muttrar och skruvar som han sorterar - muttrar i en liten låda och skruvarna i en annan. När han åker hem på eftermiddagen hälls dessa två komponenter tillbaks i backen så han kan börja om från början nästa dag. Sysselsättning???? Jag skulle inte vilja ha den i alla fall men han har inget altenativ och är tveksam till om det är adekvat sysselsättning även om killen ifråga inte kan kommunicera med talet så verkar han inte speciellt engagerad eller road av vad han gör. Jag undrar mycket över S-sysselsättningen och funderar över vad som menas : adekvata riktiga jobb eller bara "hittepåjobb", det senare blir i så fall kanske skruvsortering med bidragslön som inte är till nytta för vare sig individ eller samhälle.

Kanske kan man kompensera hur man finansierar denna sysselsättning med pengarna som blir över när V inför 6 timmarsdag för alla. Eller jag kanske har fel? Man avstår väl lönen för de 2 timmarna man inte arbetar? Man vill väl inte ha samma lön för en anställning som innebär 40 timmar mindre arbetstid i månaden? I V-drömmen kanske någon skall komma in och arbeta 2 timmar varje dag eller hur är det tänkt eller har man tänkt över huvud taget? Jag tycker det är otrevlig hållning i argumentationen och ofta hör och ser jag debattörer som tydligt anser att de vet bättre eller bäst när det gäller vad den vanliga medborgare tycker och önskar. Säkert har jag fel eller missuppfattar det mesta men vi får se, även om jag får skrämselhicka av en del argumentation.

Själv har jag gjort min webbutbildning som kandidat till Moderaterna och godkänd blev jag - det var inte svårt alls faktiskt. Nomineringsmöte till kommunen blir det i februari men nu på lördag intervjuas jag som kandidat till kommunfullmäktige. Vi får se - jag överlever hur det än blir med nomineringen. Hur det än blir så kommer jag att åka till Almedalen. Boendet är ordnat och en god vän och jag delar på det, resan skall vi snart boka och alltihop är svindyrt eftersom något snille eller jubelidiot har bestämt att vi där ingår i supervalåret. Alla priser har rakat i höjden så den lägenhet som 2013 gick loss på 6000 SEK är nu uppe i 20000 SEK (och uthyrd redan) det är alldeles förskräckligt. Om man åker på uppdrag från sitt parti eller för att man är förtroendevald ordnar sig allt ekonomiskt men sådan är inte jag utan min utfärd går inte på det allmänna utan det betalar jag själv. Det är bäst så och jag har full frihet i det jag gör om jag är där som privatperson och moderat.

OPSS! Jag glömde att berätta att jag blir farmor igen för Filippa skall bli storasyster .Det är inte alls omöjligt att det blir på farfars 70-årsdag, men en sådan gåva tycker jag är rent fjäsk för honom och det nya knytet kan väl få en egen dag. Roligt blir det och något att se fram emot, men nu skall jag bara överleva kölden där ute. En köld som går genom märg och ben men ändå gjorde naturen ljusare med all vit snö som fallit. Om bara några månader är våren här!

2 kommentarer:

  1. Det var värst vad mycket fylleri ni har för er så här i början på året. Inte konstig att du blivit snorig på kuppen....:-)

    Jag inser när jag läser om sysselsättningen som S utlovar. Innebär det då att jag inte är pensionär längre? För sysselsättning har jag ju, mest hela tiden och främst vid symaskinen.

    Jag fattar inte varför din funktionshindrade släkting ska behöva sortera skruvar och muttrar. Lite insyn har jag ju haft i den dagliga verksamheten och sett att de kan få till mycket bättre "jobb" än det. Där man faktiskt utför ett jobb uti från sina egna förutsättningar. Dåligt av den kommunen, bättre kan de.

    Jag blir skrämd när jag märker vilken okunskap i politik det finns bland Sveriges väljarkår. Vi har en god vän som klart och tydligt deklarerade att hon ska minsann rösta på S för det har alltid hennes mamma och pappa gjort. Till saken hör att det är en kvinna på 50+. Har man inte lärt sig mer om politik än så, att man måste rösta som mamma och pappa. När vi började förklara saker och ting så undrade hon om det vi berättade var sant. Hon hade aldrig hört talas om dessa vardagliga saker. Sånt som man hör på nyheter eller läser om, ifall man är det minsta intresserad. Tyvärr är det nog där det brister mest. Folks ointresse för att sätta sig in i saker och ting.

    Som slutkläm så vill jag gratulera dig till det kommande, utökade farmorsansvaret. Ytterligare än orsak till fylleri så här i början av året......:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det full rulle hela tiden Cicki och mötena avlöser varandra. Ser att du också funderar över ordet sysselsättning - syrran sysselsätter sig med stickning just nu. I kväll blir det nytt möte men sedan blir det lugnt flera dagar.

      Radera