söndag 13 april 2014

Min man och andra män

Alla vet att jag har adopterat en massa män och utsett dem till "bröder". Dessa bröder bjuder jag med jämna mellanrum in till herrmiddagar och igår var det dags. En del hade som alltid förhinder men det kom tillräckligt ändå för att det skulle bli en mycket trevlig stund. Jag har satt en ribba att alltid bjuda på svensk husmanskost men jag gjorde ett undantag och serverade en rysk dito - måhända inte politiskt korrekt men himmelskt gott. Jag hittade ett recept i DN och efter att ha läst vilka ingredienser som ingick så kunde jag inte låta bli. Rysk oxgryta med pepparrot och senap  är en riktig delikatess. Potatis, bönor från kompisens kolonilott, bröd och vin eller vatten till gjorde att det blev en gourmemåltid. Mazarintårtan (mormors recept) med grädde och kaffe blev en extra knorrig efterrätt. Jag vet att jag lyckats med maten när någon frågar efter receptet och det gjorde man.

Efter maten går vi alltid in i "salongen" d v s vårt vardagsrum för mer kaffe med avec och cigarr och många härliga diskussioner. Inget är för mikro eller makro för att inte vridas och vändas på / ventileras. Vi diskuterade om hur det är att segla där tre anser sig vara kaptenen ombord samtidigt, vad gör man med döda hästar, var Philemon Arhur and the Dung (de som spelade In kommer Gösta) en proggrupp och får man slå någon som somnar vid en middag med en bok i huvudet? Stora problem som dessa hade vi fina förslag på hur man löste och på sista frågan blev svaret ett rungande "ja det får man". Boken måste dock vara "Vett och Etikett" av Magdalena Ribbing. Mina bröder har som alltid en massa dolda talanger och de har nu pratat ihop sig och lovat att jag skall få en fantastisk begravning som de skall arrangera och orkestrera om jag dör före dem . Det känns tryggt och roligare begravning kommer jag nog aldrig få uppleva - jag är ju död även om jag har huvudrollen i dramat de skall iscensätta. Jag lovar att se till att alla som vill får en inbjudan när den dagen kommer.

Värdinnegåvor är inte nödvändigt men jag ljuger om jag inte blir smickrad när raringarna kommer med vin, egenskrivna små essäer, tomatplantor eller vackra handmålade kakelplattor. Att mannen i mitt liv hela kvällen promotade mig som ett smart val i alla lägen var också gulligt trots att de andra karlarna sa att de redan visste mina kvaliteter. Smickrad har jag planerat nästa herrmiddag redan - det blir oxrulader med gräddsås och pressad potatis som huvudrätt, omkringgrejorna funderar jag ut senare.

Männen som är mina bröder namnger jag inte för det angår ingen vilka de är fast det inte är hemligt på något vis - de är helt enkelt mina bröder och det är tryggt att ha dem att luta sig mot när det blåser eller bara skratta tillsammans med.
Det finns flera män som är starkt involverade i mitt liv och dygn och de tycker jag att jag kan nämna vid namn. Rickard Herrey är en sådan - när sömnen inte vill infinna sig där jag ligger bredvid en sovande make filosoferar och pratar han med omvärlden i p4 många nätter med  behaglig röst. En annan karl i etern är mannen jag vaknar av på vardagarna och som eskorterar mig på morgonpromenaden via min gåradio - Bengt Höglind på SR p4 här lokalt. Lättsamt prat som ändock aldrig är lågt. Brorsan Kim som jag chattar med och Thomas med recepten är andra juveler i min skattkista för bröder.  Det finns så många män och jag är sannerligen beviljad som har tillgång till dem.

Nu skall jag leta rätt på boken om keltiska konstkors för att ha den till hands nästa middag för vi nuddade vid ämnet men hann aldrig fördjupa oss i det. Om ni undrar om jag inte umgås med andra kvinnor så visst gör jag det men det är en annan historia. Kvinnor finns det som galna kompisar,  cybersyster, väldigt nära vänner eller alltihop på en gång.Dessa skriver jag i ett annan inlägg någon annan gång om jag inte väljer att låt bli för att värna om de ytterst speciella band jag har till den/dessa.

Nu är det dags att gå ut och ta in makens Baden-Baden från altanen han har provlegat i den en kort stund. Han klev i och ur den med gracen hos en svårt giktbruten älg med långt framskriden Parkinson En sådan solstol var det han ville ha trots att jag tvivlar på att han kommer att vistas i den särskilt mycket när det är så svårt att äntra den, vi har den nu så får vi se tiden an när det gäller brukandet.

Undrar ni hur de hemliga medlemmarna i Philemon Arthur and the Dung låter så prova den här länken:  http://www.youtube.com/watch?v=d69hYZsGoo  

5 kommentarer:

  1. Härligt med trevliga middagar. Stjäl receptet rakt av. Det verkar gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt Cicki - men glöm inte att den färska nyrivna pepparroten,senapen o gräddfilen skall röras i på slutet och inte koka upp. Mmmmmmm.

      Radera
    2. Tack för tipset. Vi hittade en smakupplevelse i helgen. Jag googlade på ärtpesto. Det var kanongott och passar till lite av varje. Rekommenderas.

      Radera
  2. Tillbehör till nästa middag? Pressgruka så klart :-)

    SvaraRadera