onsdag 28 maj 2014

Pride trodde jag betydde stolthet

När jag cyklade efter kanten av vår svällande älv passerade jag tre tjejer som höll på att klistra affischer om den kommande Pridefestivalen på kommunens tunnor för hundbajs. Som vanligt kunde jag inte låta bli att ifrågasätta vad de gjorde. Jag tyckte att bud om stolthet över att vara den man är inte passade på skittunnor. Svaret jag fick var att de var så "bajsigt" stolta så de tyckte det var ok. Att vara bajsigt stolt är ett helt nytt begrepp för mig - ärligt talat tilltalar det inte mig alls och jag tror inte det är allmänt vedertaget heller.

Stolt kan man vara på många sätt och det är jag när det gäller valarbete som vi genomförde hos oss i Moderaterna. Jag vet alldeles väl hur det gick i EU-valet och vad resultatet blev men tänker inte analysera eller peka ut eventuella syndabockar för det dåliga resultatet - det finns så många andra som gör det med eller utan skadeglädje. Jäklar vad vi slet och utförde olika bitar i valrörelsen, vi kan gott vara stolta för det vi utförde för vi gjorde det bra!
Idag har jag flyttat min hemadress från valstugan på torget och är nu hemma i mitt vanliga vardag där jag åter igen säger att jag är STOLT över vad vi gjorde som medlemmar i M!

Stolt är jag också över den täppa vi har och som jag med stolthet kallar trädgård. Vår trädgård är en cirka 70 cm jordremsa runt vår altan. Stora krukor med krasse flankerar våra rhododendronbuskar , tujor, röda o vita vinbärsbuskar, hallon, squash och paprika som frodas och fröjdar mitt öga. Mot väggen klättrar rosor och clematis, framför den doftar lavendeln. Givetvis har jag balkonglådor fyllda med fjolårets pelargoner och även en låda med gula jordgubbar som jag fått i present. Min "bror" Bengts present två körsbärstomatplantor blommar för fullt och jag har just fått telefon om adoption av fler vanliga tomatplantor som snart anländer. Mitt jordbruk avslutades med  att jag planterade några potatisar i tre stora hinkar som står bredvid min kryddkruka. Troligen blir vi helt självförsörjande här hemma om vi bara kan skörda i tid.

Någon vis oriental sa att den är rik som har en trädgård - jag har både vänner och en trädgård så jag är rik, mycket rik. Tänk att vara så rik och dessutom stolt över att vara mig själv - en gräsrot bland andra gräsrötter och av den stolta sorten

Så klart jag skall ut och Pridepromenera den dagen festivalen går av stapeln, bland andra stolta människor - en självklarhet tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar