onsdag 2 juli 2014

Miljöpartist så trist men feminist javisst

Man kan undra vem som lagt lugnande i Åsa Romsons tea idag? En så tråkig och sövande föreställning som hon hade i Almedalen har jag sällan skådat. Förra gången hon stod på den scenen sprutade hon ilska, nästan hoppade jämfota då hon ordsluggade åt alla håll och kanter. Då tyckte jag hon påminde om en pitbullterrier men nu hade hon livfullheten hos en 18 årig kastrerad labrador. Givetvis skall miljö stå på agendan när en miljöpartist pratar, det gjorde hon med besked och hon svepte med feminismen, jämställdhet och en dutt unga flickor som lider av psykisk ohälsa samt syriska flyktingar .Det var det hela så jag undrar stilla vad gjorde Romson av deras käpphästar om skolan och skatterna till exempel?

Romson försökte lyfta sig genom att skämta om Alliansens stridshästar som nu bara var envisa åsnor. Likaledes "skojade" hon om att hon på vägen till Almedalen hittat den tröja som Fredrik Reinfeldt haft på sig när han besökte sopstationer runt om i Sverige och lärde om miljöarbete. Detta var 2007 och tröjan hittade hon i en papperskorg på Stockholms central idag. Visst kan Centralen vara lätt sunkig men tröjor som hittas där efter sju år finns inte kvar i sinnevärlden en gång. De här små krystade skojigheterna fick henne i jämförelse med Stefan Löfven honom att framstå som en riktigt munter spjuver. Det här är politikens egna dödgrävare. Jag är ändå tacksam att inte Magister Fridolin var den som stod på scen och föreläste för oss fattiga syndare, hade det hänt hade jag nog gått bananas och bitit någon ekologisk miljöfacist - hårt!

Nu är deras "five minutes of fame" i Almedalen över för i år och det känns skönt- Är det någon som vet var miljöfacister köper sitt nagellack? Åsa R hade ett mörkt nagellack när hon stod på scenen och det måste väl vara ekologiskt odlat och utan kemikalier för att skydda miljö och hälsa? Vad tar man bort lacket med sedan, aceton är helt uteslutet för det har man i Becel istället. Stålull eller rasp kan vara ett alternativ men jag vet inte.

Usch så grå och nedgrottad jag blev av det här partiet så nu blir det myspys och självhävdelse för resten av skriveriet.
Många och bra seminarier har det blivit under dagen, gratisfrukosten var färsk och fin, solen sken och jag har fått en ersättningscykel istället för den förstörda. Mitt nya fina chockrosa nagellack sitter som berget och passar mitt hår, jag har sett en mycket packad politiker före kl.11 men berättar inte vem. Leijonborg släntade förbi mig och såg oförskämt pigg ut - kan bero på att ögonbrynen var nyansade. Idag har jag hjälpt till i moderatmontern, träffat vår kulturminister och sist men inte minst så mötte jag Dagny Carlsson igen. För precis ett är sedan träffade jag henne, en ekorrpigg kvinna som då var 101 år gammal . Hon var ansedd som världens äldsta bloggare då och nu är hon alltså ännu ett år äldre men verkade spänstigare än då. Hon kom ihåg mig och Anybody från förra året - störtläcker pantertant, en sådan vill jag också bli!

Kvällen avslutade jag med att mingla på FPA (Försvars Politisk Arena) och har nu insett att försvaret har dåligt med pengar. Att ta 60 spänn för ett litet plastglas med vitt vin var ovanligt får man säga (något lite bjuds man på vid mingel) så jag beställde en 33a Loka för det facila priset av 25 kronor. Den var vältempererad runt 18grader C. Någon innovativ jäkel hade som snacks rullat in creme fraiche i skinka , därefter ströddes hackad gräslök över. Annan variant på snacks var samma creme fraiche men ovanpå en brödbit och hackad gräslök på toppen, Fiffigt eller snarare ofiffigt. Jag käkade gräslöksvarianterna och svepte min dryck medan Björn Eriksson letade fotbollshuliganer eller något - sedan cyklade jag hemåt i natten.

Torsdag är det moderaternas dag i Almedalen då kommer jag att göra mig ännu vackrare än idag för att sköta spaningen åt er kära läsare. Det är viktig att vara ärlig så jag erkänner att det kan ligga något i att Anders Borg dyker upp då - ni vet han världens sexigaste finansminister. Lite färgad av att det varit MP idag så säger jag bara: En kram av Anders Borg är den enda förnybara energin jag behöver!

Lite skönhetssömn nu och sedan en ny fantastisk dag med bara spännande saker. Er Granntant i smeten - vacker alert och alltid på G. Nya avslöjanden och insidertips kommer att skoningslöst avslöjas av er blygsamma informatör..  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar