tisdag 30 juni 2015

The Iron Maiden levererade verkligen!

Ligger på sängen i mitt boende i ett gårdshus och skall skriva om talet som KDs Ebba levererade ikväll i Almedalen. Plötsligt börjar en hemsnickrad trubadur sjunga med gitarrackompanjemang om "raw whisky" med sprucken stämma i trädgården bredvid - och det fick igång många kopplingar i min arma skalle. Ebba Busch Thor levererade "raw whisky" till ett folk som i bästa fall får ett glas lättmjölk serverat. Jag fick tankar om att jag såg en ny statsminister-justitieminister-försvarsminister allt i ett och en ung reinkarnation av Margaret Thatcher.

Efter att ha sett Slugger-Steffe köra sina trötta svingar (med instruktionsboken fäst i en selfiepinne) så såg jag här en säker politisk boxare äntra ringen. Publiken kunde se hur hon säkert matade in hårda fina upper-cuts och perfekta slag rakt in i politikens solar plexus för att avsluta med en klockren höger. Inga svingar och trötta jabbar där inte. Fotarbetet var också fint till skillnad mot Löfvens fötter i cementskor. Jag häpnar över denna Iron Maiden och ni får förstå att jag inte menar det gamla hårdrockbandet utan Ebba Busch Thor, epitet the Iron Lady är för evigt Margaret Thatchers eget så det får inte Ebba. Att jag pratar boxningstermer beror på att jag faktiskt har ett förflutet som poängdomare i just boxning.

Det kommer att bli svårt för övriga partiledare att komma upp i Ebbas nivå när det gäller Almedalstal oavsett partifärg när den här kvinnan slagit till med ett knock-outstal av den här kalibern.Splendido!!

Vad har jag gjort mer då? Jag har lyssnat på några seminarier av jasåkaliber, ätit gratismat och hejat fram Anna Maria Corazza Bildt i en matduell mot Eskil Erlandsson. Anna Maria vann med sin matjesill med pesto mot Eskils traditionella sill på knäckebröd. Sedan har jag sett både "lejonkungen" Leijonborg och Maud Olofsson och båda såg ut att må bra. Jag har intervjuats av IOGT-NTO om vad jag tycker om alkoholpolitiken -där tyckte jag en hel del. Jag har fixat en date med en facebookvän som heter Fredrik Lidby och det blir intressant, skall försöka bjuda honom på gratisfika på Telia. Kan inte sägas för många gånger att deras färskbryggda kaffe på nymalda bönor är fantastiskt.

Var på Hjärna Hjärta Cash mingel och åt tårta och träffade skaparen av detta, han heter Amir Sajadi en innovatör, entreprenör och sällsynt trevlig man som jag känner från min tid i studentkåren (det skiljer säker 30 år mellan oss men jag startade mina studier som 50+). Glöm aldrig hans namn för den mannen kommer att låta talas om sig!

I morgon är en annan dag och då skall jag se Jimmie Åkesson på scenen igen. Mer om det från er Granntant på nätet kommer i morgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar